Precis som sommarvädret så var andra kvartalet, som sträcker sig april till juni, en rejäl ljusning för Lexington. Modevarumärket, som även har ett hem- och interiörsortiment, sålde för 58 miljoner kronor under perioden - en förbättring med 11 miljoner kronor från föregående år.
Det var visserligen en minskad försäljning initialt i perioden, men både maj och juni har varit fantastiskt bra månader som genererat hög försäljning i de flesta av försäljningskanalerna, kommenterar Kristina Lindhe, vd på Lexington, siffrorna.
Allra mest positivt var dock resultatet (EBITDA) som gick från förra årets -11 miljoner kronor till årets 5 miljoner kronor. Och framgångarna kan i mångt och mycket tillskrivas e-handelns succé i kombination med kostnadsbesparingar.
Den egna webbshoppen har mer än fördubblat försäljningen i kvartalet och är upp 110 procent. Försäljningen via marknadsplatser och e-tailers är upp över 70 procent. Ackumulerat från årets början är egna webshopen upp över 70 procent. I kvartalet ökade totala försäljningen online totalt - inklusive marknadsplatser och försäljning via e-tailers - med 95 procent och stod för drygt 33 procent av den totala försäljningen, berättar Kristina Lindhe.
"Har inga kostnader"
Den starka vår/sommar-perioden har haft positiva effekter på flera led i verksamheten.
Att försäljningen varit stark i perioden visar också förändringen av lagret, som är ned med 16 procent, eller över 9 miljoner kronor, jämfört med samma tid förra året, säger Kristina Lindhe.
Bolagets besparingsprogram har fortsatt under perioden och man har nu inga kostnader för butikerna i USA eller Helsingfors centrum längre. Lager- och logistikkostnader har minskat i perioden.