Postify-appen kan användas av både privatpersoner, och av företag som vill kommunicera med sin målgrupp på ett mer personligt plan. Appen skapar helt enkelt fysiska jul- eller vykort av Instagram- och Facebook-bilder för företag att integrera i sin marknadsföring.
Kunden kan också välja att skicka sina egna bilder, men vykortets baksida kan företaget utforma efter egen önskan med till exempel logga eller budskap.
– Med Postifys app kan företag interagera med sina Facebook-fans och göra den digitala närvaron väsentligare. Vykort är ett betydligt mer personligt sätt än andra kanaler för företag att kommunicera med sina målgrupper. Ett vykort man gillar är något man sparar och sätter på kylskåpet. Med Postify kan ett varumärke hänga med på den resan och sättas i ett positivt sammanhang, säger Fredrik Schöön, VD och en av grundarna till Postify Postcards.
Applikationen ska enkelt kunna integreras med företags befintliga digitala plattform, till exempel en Facebook-sida eller hemsida, men även Instagram.
Två olika affärsmodeller
Idag finns det runt 100 miljoner användare av Instagram världen över. Men enligt Postify har många företag fortfarande svårt att integrera Instagram på ett relevant sätt i sin kommunikation.
– Med Postify kan människor föreviga och sprida sina Instagrambilder utanför skaran av följare. Trenden att fota, redigera och dela fina bilder från sin vardag kommer att leva länge, nu tar vi det ett steg längre och gör det lättare för företag skapa en relevant närvaro i kanalen, säger Fredrik Schöön.
Postify erbjuder två olika affärsmodeller. Ett är att företaget betalar vykorten och låter användarna skicka gratis jul- eller vykort.
Det andra låter företag eller organisationer tjäna pengar genom att sälja sina egna bilder och motiv som vykort. Till exempel kan en idrottsförening erbjuda matchbilder som vykort, eller ett galleri sälja vykort med konsten.
Under hösten har Postify Postcards genomfört några pilotprojekt innan tjänsten nu slutligen lanseras. Till exempel har man genomfört ett samarbete med Kronans Droghandel och OLW där deras fans kunnat skicka vykort via företagets Facebooksida.
Källa: Press