Sök
Stäng denna sökruta.

Sponsrat Innehåll

Nästan 50 procent av företagen skäms för sina webbplatser, trots att de har investerat miljontals kronor i marknadsföring. Vad kan man göra åt det?

En ny undersökning från headless CMS-företaget Storyblok visar att nästan hälften av de tillfrågade företagen skäms för sina webbplatser – trots att de spenderar miljoner på webb- och marknadsföringsteknik.

Dåliga webbplatser kan – trots miljontals kronor i investeringar – kosta företag astronomiska belopp i form av både förlorad vinst och onödigt underhåll och utvecklingssupport. 

Samtidigt skäms nästan hälften av företagsledarna för sina webbplatser. 

Detta visar en ny undersökning från österrikiska Storyblok, en av CMS-marknadens mest innovativa utvecklare som ligger bakom headless CMS-lösningen med samma namn. 

500 företagsledare för medelstora e-handelsföretag i Europa och USA fick svara på en rad frågor om deras webbplatsers prestanda och tillhörande kostnader. Överraskande nog sa 48 procent att de nyligen skämts för företagets webbplats inför viktiga intressenter eller kunder.

Generade ... men nöjda?
Skamkänslan beror på dålig prestanda, föråldrad design eller brist på funktionalitet som annars skulle ha gjort en betydande skillnad för företagets försäljning och webbplatsens image.

I undersökningen uppgav nio av tio (92 %) av de tillfrågade att deras webbplatsers dåliga användarupplevelse påverkade försäljningen, 30 % uppskattade att det förlorade värdet vida överstiger 1 miljon kronor varje år. En undersökning som Storyblok genomförde i slutet av 2022 bland 6 000 konsumenter i Europa och USA bekräftar detta. Då svarade 60 procent av konsumenterna att de i genomsnitt överger fem köp per år på grund av att webbplatser är för långsamma eller för dåliga att använda.

Därför kan det verka paradoxalt att 87 procent av de tillfrågade företagsledarna förklarade att deras webbplats trots allt uppfyllde alla eller de flesta av deras förväntningar.

”Företagen har för låga förväntningar”
På Storyblok lever man av att skapa digitala universum och storytelling med en headless CMS-plattform, ett av de mest grundläggande elementen av varje webbplats. Undersökningen överraskar därför Storybloks VD och medgrundare Dominik Angerer. 

”Först verkar resultaten helt motsägelsefulla: å ena sidan anser företag att deras webbplatser är kostsamma pinsamheter, å andra sidan verkar de vara nöjda med hur de fungerar. Skälet är att förväntningarna är för låga. Vi måste helt enkelt ställa högre krav på vad vi kan förvänta oss av våra webbplatser år 2023”, säger Dominik Angerer och fortsätter: 

”Många företag tror att marknadsföringsteknik till sin natur är väldigt dyr och svår och tidskrävande att implementera på rätt sätt. Så var det en gång i tiden, men inte längre. En modern våg av API First, best-of-breed-teknik påverkar just nu marknaden för webbteknik, vilket gör martech-stacken mer kostnadseffektiv och mer användarvänlig för teamen som arbetar med tekniken, inklusive utvecklare och marknadsförare. Företagsledare behöver inte längre acceptera ’webbarrassment’ som det normala.”

Pinsamma trots miljoninvesteringar
Företagsledarna skäms trots att företagen gör marknadsförings- och webbinvesteringar. Storybloks undersökning visar att företagen har investerat i genomsnitt 4 miljoner kronor de senaste fem åren – och 25 procent av de tillfrågade har spenderat mer än 6 miljoner kronor. 

Storybloks undersökningar avslöjade också att företag, förutom förlorad försäljning, ägnar betydande tid åt att underhålla och åtgärda fel på sina webbplatser. Varje vecka går i genomsnitt 4 timmar förlorade för sådana uppgifter.