Under förra året införde Norge en lag om att alla redigerade kommersiella bilder på sociala medier ska markeras på ett tydligt sätt. En lag som infördes i Frankrike redan 2017, och som i år även lyftes i Storbritannien. Och nu har lagförslaget även lagts på bordet i både Sverige och Danmark. Det skriver Resumé.
LÄS ÄVEN: Landet kräver märkning av redigerade bilder – nytt lagförslag på gång
I Sverige har förslaget inte röstats igenom, men Åsa Eriksson (S) menar att det finns ett behov av liknande regler i vårt land. Hon tror att förslaget kommer att läggs fram igen. I Danmark har förslaget, om att reklam som retuscherats ska märkas ut, precis lagts fram av danska arbetsmarknadsministern Simon Kollerup (Socialdemokratiska partiet).
Om förslaget går igenom ska märkningen i så fall gälla på alla plattformar och i alla medier. Det innebär att det tydligt ska framgå när något i reklam-innehållet är redigerat eller retuscherat, oavsett om det är contet skapat av influencers eller andra mediehus.