Redan 2016 skrev vi om företaget Zipline som gjorde drönarleveranser till verklighet. Då handlade det dock om medicinska leveranser till sjukhus i Rwanda. Företaget, som idag säger sig ha världens största drönarnätverk, har dock även blandat sig i de e-handelsdrönare som vi många gånger skrivit om. Zipline hjälper till exempel Walmart med deras drönarleveranser som är bland de mer utbredda.
Nu meddelar dock Zipline att de löst flera av problemen med de hushållsnära drönarleveranserna som alla pratar om, men som aldrig riktigt verkar bli etablerade. Vi har exempelvis sett hur Amazon under många år snubblat över sig själva i försök att leverera med flygande drönare.
LÄS ÄVEN: Fler tuffa nyheter för Amazons nya leveransmetod
Så vad har Zipline för nytt att komma med? Jo, två saker vad vi kan se. Likt andra aktörer, som Google Wing, så jobbar man nu med en lina som paketen sänks ner med. Men längst ner på linan så har nu Zipline en egen liten “minidrönare” vars syfte är att stabilisera nedförandet när det till exempel blåser.
Den andra utvecklingen är en ny typ av propeller. E-handelsdrönarna låter oftast ganska mycket, med många små propellrar som snurrar väldigt snabbt, men Zipline har tagit fram en egen variant som ska sänka ljudnivån dramatiskt. Något som förstås är uppskattat, och förmodligen en nödvändighet, om vi ska se en bred utrullning och reguljära leveranser till bostadsområden.
Till skillnad från andra drönarleveranstjänster flyger Ziplines drönare (Zips) mer än 90 meter över marken och är nästan ohörbara. När Zip anländer till sin destination svävar den säkert och tyst på den höjden, medan dess helt autonoma delivery droid manövrerar nedför en tjuder, styr till rätt plats och försiktigt släpper av paketet till ytor så små som ett uteplatsbord eller trappsteg till ett hem. Allt detta möjliggörs genom stora innovationer inom flygplans- och propellerdesign, skriver företaget.
Utöver detta har Zipline även tagit fram “drönarholkar” som företag kan installera på utsidan av sina lokaler och via ett speciellt hål i väggen snabbt få iväg varor till beställande kunder.
Hela konceptet har blivit uppmärksammat av den mycket stora Youtubern Mark Rober, tidigare Nasa-ingenjör, som viger ett helt avsnitt åt Zipline. Videon ska enligt egen utsago inte vara sponsrad och Mark Rober förklarar varför han väljer att lyfta företagets teknik. Det handlar bland annat om att han är imponerad över de tekniska framstegen som gjorts och att han inte tidigare kunnat se hur drönarleveranser skulle kunna bli vanligt förekommande. Ni kan se hans resonemang nedanför: