ANNONS

Närmade sig konkurs men vände - ökade istället 220 procent

Flowlife team och Lucas Wasniewski, medgrundare och VD

"Masserade alla som kom i mål".

ANNONS

Märket Flowlife är främst kända för sina massagekuddar och massagepistoler, men har idag en hel del andra tränings- och massageprodukter i sitt utbud. Företaget startades 2016 av entreprenören Lucas Wasniewski, som fick idén när han var på jakt efter en bra massageprodukt till sin mor.

Det som fanns på marknaden för privatpersoner då var för enkelt och ogenomtänkt, samtidigt som produkter som erbjöds för professionella ofta var alldeles för dyra, berättar han för Ehandel.

Så Lucas tog saken i egna händer, det fanns ju ett tydligt hål på marknaden. Han berättade om sin idé för tre av sina närmaste vänner, och inom ett par månader blev Flowlife verklighet.

Själva idén till den första produkten var egentligen rätt enkel. Vi tyckte att det var helt galet att det inte fanns en sladdlös massagekudde, så vi bestämde oss för att skapa en.

Målet var att skapa grymma produkter till ett tillgängligt pris, som vem som helst ska kunna använda.

De fyra vännerna satte upp en e-handelsverksamhet men kombinerade den med försäljning via event, främst i samband med motionslopp.

Redan ett par månader efter lanseringen blev Flowlife partner till Lidingöloppet och inte långt efter följdes det upp med Stockholm Marathon. I och med dessa lopp så ställde vi ut våra produkter och masserade alla som kom i mål, vilket såklart blev väldigt uppskattat! Detta har hjälpt oss att hitta ”early adapters” som blev lojala till oss och varumärket, säger Lucas och tillägger:

Under de första åren var e-handeln vara endast en liten del som stod för cirka 20 procent av den totala omsättningen.

Under 2019 gasade både omsättning och resultat ordentligt. Försäljningen ökade med 85 procent, och landade på 13,5 miljoner kronor. Samtidigt som ebit-resultatet flög med över 1400 procent och uppgick till 770 000 kronor.

Så när bolaget stängde bokslutet och blickade mot kommande året 2020 var ambitionerna och målen höga. Men drömmarna krossades och bolaget fick snabbt kasta in en ny växel.

När pandemin slog till som hårdast förstod vi att e-handeln skulle bli den enda tänkbara utvägen. När alla event ställdes in var vi bara några månader ifrån en konkurs. Då beslutade vi oss för att satsa fullt ut på vår e-handel, och kombinera den med personlig service.

Vi ökade marknadsföringen och växlade upp vår kundhantering. För oss var det viktigaste att hela kundresan funkade felfritt, hela vägen från första kontakten till efter försäljningen. Vi kan se att vårt detaljfokus har gett effekt. Många av våra kunder är till exempel återkommande och väljer att köper flera produkter, till sig själv eller till familj och vänner.

Under det första halvåret av 2020 kämpade Flowlife allt vad de hade för att inte gå mot konkursens slut. Man började med att dra ner på marknadsföringen och satte igång med att bygga upp e-handeln med ett skalbart system.

Tack vare vårt fokus kunde vi snabbt se resultat. På bara ett par månader, efter att vi drog igång, började vi se att e-handeln ökar. Vi är väldigt tacksamma för den utvecklingen vi har lyckats göra. Men mest av allt ser vi detta som ett kvitto på att vi gör något rätt och att våra produkter och sajt uppskattas av kunderna.

Jag tror att kunden ibland har glömts bort i den moderna e-handelsbranschen och bytts ut mot en siffra i statistiken. Självklart mäter vi också resultat, konverteringsgrad och alla andra relevanta KPI:er, men i detta vill vi även se individen och skapa en relation precis som vi hade gjort om vi sågs i verkligheten.

Och ansträngningarna var inte förgäves. När Flowlife summerar 2020 visar det sig att omsättningen ökade med hela 220 procent och uppgick till 43 miljoner kronor.

Hur ser resultatsidan ut? 

Vi lyckades behålla ett positivt resultat utan att ta in någon investerare, säger Lucas.

Känner ni er färdiga med er omställning till att bli en renodlad e-handlare? 

Det är en pågående process som vi nog aldrig kommer att bli helt hundra procent klara med. Vårt mål är att alltid utvecklas och ge kunden ännu bättre service. En stor fördel är faktiskt att vi inte kommer från en traditionell e-handelsbakgrund, det har hjälpt oss att våga tänka utanför ramarna.

Vårt mål är att skapa världens bästa e-handel där kvalité och personlig professionalitet är ledorden. Det sätter stor press på oss när det kommer till allt från produktutveckling, skapande av videoinstruktioner och kundtjänst. Men vi älskar utmaningar och de får oss att växa.

Men en utmaning är att växa och behålla kvalitén i alla led, berättar Lucas.

Det gäller att vara lyhörd och lyssna på kundens behov.

Idag finns varumärkets produkter hos Stadium, Komplett och flera andra stora återförsäljare. Men sedan massagepistolen blev en av de mest populära julklapparna i fjol, har det tillkommit många fler konkurrenter i branschen.

Hur tacklar ni konkurrensen? 

Vårt mål är aldrig att endast sälja fler produkter, det viktigaste för oss är att ha nöjda kunder. Oavsett om det leder till mer arbete och en ökad kostnad. Vi tror helhjärtat på att den bästa marknadsföringen är en en nöjd kund.

Utöver det så brinner vi även för innovation och är inte rädda för att hitta nya sätt att göra saker på, avslutar Lucas Wasniewski.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se