ANNONS

När brev och paket slås ihop krävs ny typ av brevbärare

När brev och paket slås ihop krävs ny typ av brevbärare
Per Ljungberg, kommunikationschef PostNord

För att möta den ökade e-handeln testar PostNord att skicka ut brev och paket från samma terminaler.

ANNONS

PostNord genomför just nu pilotprojekt i Växjö och Östersund som går ut på att paket och brev hanteras i samma terminaler, något som inte skett tidigare. Tanken med projektet är att ta fram nya arbetssätt som ska fungera bättre när sättet vi skickar och beställer varor och brev på förändras.

- Vi ställer om hela vår produktion. Förr har det varit separata flöden för brev och paket men nu ska det här integreras i samma terminal. Det beror förstås på att breven minskar och paketen ökar, säger Per Ljungberg, kommunikationschef på PostNord.

Kraftig ökning av varubrev

SVT beskrev i en artikel nyligen att PostNords brevbärare var missnöjda med att de nu fick gå fler rundor än tidigare, vilket ledde till en stressig arbetsmiljö. Enligt Per Ljungberg beror det ökade antalet rundor på att det numera är maskiner som hanterar sortering och att brevbärarna därför istället får lägga tid ute på fältet.

För saker som skickas ut är det inte ont om. I takt med att e-handeln växer ökar till exempel mängden varubrev kraftigt och PostNords egna undersökningar visar att kunderna gärna vill ha försändelser i brevlådan när det är möjligt.

- Det är en naturlig utveckling och i grunden tycker jag att det är en positiv utveckling, men det gäller att hitta former för hur det ska fungera. Man kan gå till vilken arbetsplats som helst och märka att det tar ett tag att genomföra förändringar, säger Per Ljungberg.

Kan du säga något om hur försöken i Växjö och Östersund har gått hittills?

- Nej, det är för tidigt att uttala sig. Inkörning pågår och alla förändringar tar som sagt tid.

"Hela yrket utvecklas"

För snart två år sedan berättade PostNords då nytillträdde VD Håkan Ericsson att framtidens brevbärare mycket väl skulle kunna arbeta med till exempel matleveranser och elektronikinstallationer, något han förutspådde skulle bli en miljardindustri de kommande åren.

Enligt Per Ljungberg arbetar PostNords chaufförer redan i dag med att köra ut matkassar i delar av landet, och i Danmark kör företaget bland annat ut mat till äldreboenden. Installationerna av elektronik och köksutrustning har däremot inte kommit lika långt, även om det är en "riktning företaget arbetar mot".

Får era brevbärare vara en del av den utvecklingen? Av SVT:s artikel verkar det ju som att de får arbeta mer fast med samma uppgifter som tidigare.

- Jag tror att vi kommer att få se hela yrket utvecklas. I dag är det uppdelat på brevbärare och chaufförer och den uppdelningen kommer nog inte att finnas på sikt, avslutar Per Ljungberg.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se