"En del influencers når plötsligt inte ut till lika många längre".
Algoritmerna spökar, regler och ramverk förändras, trenderna skiftar och nya plattformar kliver in i spelet. Det händer mycket i den digitala verkligheten med andra ord. Och för någon som jobbar med sociala medier kan det vara svårt att veta vad man ska ha koll på för att fortsätta växa och ta marknadsandelar.
Influens.se träffade Andreas Missirlis Eliasson, vd på Beatly, för att prata om läget på sociala medier. Vad kan de - som till vardags analyserar data från sociala medier - säga om algoritmerna och om framtiden för influencers på plattformarna? Det, och mycket annat, dök vi ner i tillsammans med Andreas:
Det är tufft där ute. Konkurrensen mellan plattformarna är hård. Tiktok växer snabbt men Instagram och Youtube har inte gett upp. De gör vad de kan för att inte förlora tittartid och aktiva användare. Instagram som plattform har under en lång tid haft övertag och varit den plattformen som alla använde dagligen. Youtube har också hittat sin plats i gamet. De har dock båda två tävlat om användarnas tid, men de är inte helt klara motståndare, säger han.
Andreas säger att Instagram och Youtube har länge - trots en underliggande kamp om användarnas tid - har kunnat existera i samma universum, eftersom de två plattformarna används på olika sätt.
Men nu har Tiktok klivit in i matchen, och då är det klart att de rubbar balansen. Speciellt när de på kort tid åstadkommit väldigt mycket. De växer hela tiden i antalet användare och slukar mycket tittartid. Då blir det lite skakigt.
Han nämner Youtubes satsning "Shorts" och Instagrams "Reels" som båda påminner om Tiktok.
Det är klart att plattformarna inte bara ger upp, utan försöker behålla användarna hos sig själva. Därför har funktioner som påminner om Tiktok lanserats, säger Andreas och fortsätter:
Men med det sagt så har Instagram och Youtube fortfarande otroligt många användare, och det har aldrig spenderats så mycket tid på sociala medier som det görs idag.
Vad är viktigt för en influencer att ha koll på?
Man behöver verkligen hänga med i svängarna, och se vad för innehåll som plattformarna premierar, och våga testa nytt. Man ska inte vara rädd. Den följarbasen man har byggt upp kommer inte att försvinna över en natt. Man ska inte se det som att ‘shit nu är det kört’, bara för att det kommit nya algoritmer eller för att man inte har koll på den senaste plattformen.
Andreas understryker att man inte ska låta sig paralyseras av oron och sluta ladda upp material, eller hoppa på alla trender som finns. Det viktiga är att man fortsätter vara den som följarna har lärt känna men att ha koll på vad ens plattform lyfter i det öppna flödet.
Typen av innehåll som fungerat på plattformarna har förändrats över tid. Och det har vi alla sett. Tidigare har det till exempel fungerat rätt bra med en bild som är mysig eller fin att titta på, men under de senaste åren går värdeskapande, utbildande och underhållande innehåll mycket bättre. Det är en stor förändring som kanske inte dominerade för två år sedan.
Med nya trender får nya kreatörer luft under vingarna, men om man som etablerad influencer inte vill "försvinna bort i dimman" behöver man hänga med och ha koll på vad som funkar på plattformen.
Man har ju hört många profiler säga "make Instagram real again", alltså att Instagram ska gå tillbaka till det som den var innan. Och kanske inte försöka efterlikna Tiktok. Men sånt säger ju oftast dem som inte har hängt med och som inte har anpassat sitt innehåll i den riktningen så som plattformarna vill gå.
De ser då att de inte får lika bra resultat som tidigare. Men det betyder inte att de förlorat loppet och att racet är över. De har ju byggt upp en följarbas, så då gäller det bara att testa sig fram med sitt innehåll istället för att klaga på att plattformen inte ska ändras. Man har alla möjligheter att göra nya försök hela tiden för att få upp sin räckvidd.
Vill du utveckla?
Vi har tittat mycket på resultaten som vi får när vi gör våra samarbeten åt våra kunder. Det vi har sett är att en del influencers plötsligt inte når ut till lika många längre. Men för vår del, som Beatly, så är vi inte tvungna att jobba med samma influencers hela tiden. Vi väljer profiler efter vad vår kund behöver, så vi kommer alltid att hitta profiler som uppfyller de krav vi har just då. För som sagt, det kommer hela tiden nya profiler som växer med nya trender och nischer. Så ja, utmaningen ligger helt klart främst hos de influencers som redan finns, som inte vill förlora matchen mot uppstickarna.
Vilka sorts influencers väljer annonsörer i dagsläget, mindre profiler eller större namn?
Annonsörer vill oftast antingen öka sin varumärkeskännedom eller fokuserar på engagemang eller konvertering. Så beroende på vad man vill åstadkomma väljer man en profil som matchar. Om vi vill generalisera lite så kan man säga att mindre profiler ofta har högre engagemang, och större influencers har bredare räckvidd så de funkar bra när man vill öka sin varumärkeskännedom.
Du nämnde att Tiktok är en plattform som växer fort. Upplever ni att annonsörer väldigt gärna vill ha med Tiktok i sin annonsplan, bara för att den just nu är trendig?
Många är nyfikna på Tiktok, och det blir ju en psykologisk effekt när det skrivs mycket om det i media. Vissa företag lägger en "testbudget" på exempelvis Tiktok, för att se vad det kan ge. Men det är sant att efterfrågan på Tiktok växer, dock har vi inte sett någon strypa sina investeringar på Instagram för att köra på Tiktok.
Det är viktigt att ha tydliga mål och strategier för varje plattform, säger Andreas. Att köra på något som är inne just nu, utan att tänka efter kan ibland skada mer än vad det kan gynna.
Som företag bör man ha tydliga strategier för respektive plattform, eftersom användarna kommer till plattformarna av olika anledningar och använder de sociala medievärldarna på olika sätt. Man når alltså olika målgrupper på alla plattformar, avslutar Andreas Missirlis Eliasson.