ANNONS

Några iakttagelser från Julhandeln på nätet

Några iakttagelser från Julhandeln på nätet
ANNONS

Vi försökte i helgen att handla julklappar i ett stort köpcentrum. Detta var ingen rolig upplevelse och vi gick tomhänta därifrån. Vi vet, vi borde veta bättre. Men under söndagen rockade vi loss på Internet och vår julstress är nu mycket lägre då vi har många julklappar på väg. Några saker som stod ut i näthandeln var följande.

Buggar i betalstegen

Vi lade en order hos Lekmer.se som ägs av CDON Group. Efter att vi betalat med kort slängdes vi till en sida om att betalningen inte gått igenom eller något i den stilen, vi minns inte exakt vad som stod där. Denna sida försvann dock efter en sekund och vi fick istället se en sida om att vår order gått igenom. En teknisk lösning som förmodligen skapar en del onödiga supportärenden. Vi kontaktade deras kundtjänst och frågade vad som hände och de gav då följande svar:

"Det är något litet tekniskt problem med sidan som gör att det meddelandet dyker upp, men jag kan se att ordern som du lade in idag den 18:e har gått igenom, så det behöver du inte oroa dig för!"

Lekmer är förmodligen inte ensamma om att ha tekniska buggar som genererar supportärenden. Det känns bara så onödigt, speciellt i julhandeln då man behöver extra resurser till kundtjänsten.

Val av fraktbolag påverkar julhandeln

En annan sak som slagit oss i julhandeln är att de som skickar med andra fraktbolag än Posten verkar ha haft sin sista beställningsdag i söndags, för de som letar julklappar. Vi vet inte om detta är sant för alla e-handlare. Det beror förmodligen på vilken tjänst man använder hos respektive fraktbolag. Vi känner även att fraktbolagen överlag är dåliga på att informera om vilka dagar som gäller för sista leverans.

De som använder Posten verkar dock få flera extra dagar att leverera på. I vissa fall kanske tre extra dagar. Detta är givetvis något man bör ha i åtanke vid nästa fraktförhandling, i fall att man genererar mycket pengar under julhandeln.

Vilken är er sista dag (och tid) för beställning och vilket fraktbolag och tjänst använder ni? Enligt rapporter på Twitter kan vi idag stå inför ännu en försäljningstopp, för de som fortfarande kan leverera innan jul.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap