Det var i början av april vi först skrev om hälsoappen Stepler, som uppmuntrar sina användare till fysisk aktivitet, genom att belöna deras ansträngningar med poäng. Dessa poäng kan sedan användas till att köpa produkter, tjänster och upplevelser från Steplers samarbetspartners.
När pandemin slog till med full kraft började också Stepler röra på sig ordentligt. Så pass att man tog sikte på att nå över 100 000 unika användare innan slutet av augusti. En målsättning man nu rott i hamn, med flera dagar till godo.
Natten till måndag den 10 augusti nådde vi 100 000 unika användare. Det är ett kvitto på att vi gör något rätt. Självklart är det superkul att se att allt hårt jobb vi lagt ner nu ger resultat. Därtill är våra e-handlare otroligt nöjda med den kraftiga ökning av trafik och nya kunder vi skickat till dem senaste tiden, säger Semir Hadiahmetagic, en av medgrundarna bakom Stepler, till Ehandel.
Att man nu lyckats passera drömgränsen betyder dock inte att man lutar sig tillbaka. Precis tvärtom faktiskt. Hela affärsidén går ju ändå ut på att ta sig framåt.
Det man ser av Stepler idag är mycket bara en början. Vår vision är att bli synonymt för belöning av hälsofrämjande aktiviteter - vare sig du springer, går, cyklar eller kör ett högintensivt pass på gymmet så ska du bli belönad för det, anser vi, säger Semir Hadiahmetagic.
I ett led att nå vår vision lanserar vi snart en stor uppdatering av appen där vi bland annat byggt in ett motiverande bonussystem. Lägg därtill flera nyheter för både våra användare och våra e-handlare.
Toppar med jättarna
När vi tittar in på App Store noterar vi också att Stepler tagit sig in på topplistan över gratisappar. Man ligger i skrivande stund på femte plats, emellan TikTok och Youtube.
Vad ligger bakom den klättringen?
Vi har en inbyggd referral-mekanism i appen som tillåter användare att tjäna bonuspoäng när de bjuder in sina vänner. Tillsammans med den funktionen och våra marknadsföringsinsatser har vi fått fantastiska resultat.
Men inte nog med detta. Nu har man även passat på att lansera sin egen e-handel. Här finns mobiltelefoner, mobiltillbehör, strumpor och hundkoppel. En salig blandning med andra ord. Och utfallet verkar ha varit gott.
Vi får mycket feedback från användare som vill se olika typer av produkter och tjänster i appen, och i vissa fall har vi haft utmaningar med att få tag i dessa. Mitt i coronakaoset bestämde vi oss därför att starta en egen e-handel och tillgodose våra användare med de produkter som efterfrågas. Vi lanserade shoppen för lite drygt en månad sedan och det blev succé redan från start. Fram tills idag har vi haft lite drygt 60,000 unika besökare och några tusen ordrar, säger Semir Hadiahmetagic.
LÄS ÄVEN: De lyfter mitt i krisen – siktar mot 100 000 användare