Anders Kristiansen, som tog över som vd efter Jarno Vanhatapio i NA-KD, gjorde en uppmärksammad sorti efter bara en månad på nya jobbet. Han ansåg sig ha fått en fel bild presenterad för sig och ordföranden, tillika storägaren, Magnus Emilson säger inte emot.
Anders har lämnat sin syn på detta i pressmeddelandet som gick ut i fredags. Vi lyckades inte informera honom tillräckligt bra vilket vi tar till oss. Vad jag kan säga är att det var värdefulla inspel och vi redan har justerat ett antal styrmodeller, principer och tillvägagångssätt. Det här är frågor vi pratar löpande om i styrelsen, säger han till Ehandel.
Samtidigt har det framkommit att bolaget kommer att rapportera en förlust på nära en halv miljard. Men att det skulle bli precis så illa, det visste man inte förrän mot slutet av förra året.
Marknadsförutsättningarna med höga fraktkostnader och försenade leveranser präglade stora delar av året men accelererade under kvartal 4. Under starten av 2022 har vi lyckats parera en del av dessa kostnadsökningar genom bland annat prishöjningar. Resultatet är att vi nu faktiskt har högre produktmarginaler än vi hade innan pandemin, berättar Magnus Emilsson.
Vad är det som drivit upp kostnaderna? Är det enbart "leveransproblemen"?
Framför allt fraktkostnader och försenade leveranser.
Hur ser planen ut nu för året? Det är ju inte det lättaste att vända på nästan en halv miljard i förlust.
Operationellt förlorar vi inte en halv miljard. 2021 års resultat beror delvis på extraordinära kostnader som nedskrivning av lager. Dessa är inte kassaflödespåverkande, säger Magnus Emilsson och fortsätter:
Styrelsen har beslutat att prioritera upp lönsamheten framåt. Vi kommer under den nya ledningen fortsätta på den inslagna banan med fokus på ytterligare operationell effektivitet för att nå lönsamhet.
"Har ett starkt momentum"
Han tror inte heller att det kommer att få några långtgående konsekvenser. Annat än att bolaget redan skruvat på en del saker.
Vi redan har justerat ett antal styrmodeller, principer och tillvägagångssätt. Med Oscar (von Konow reds anm) som vd - som varit med i bolaget sedan start - och med Jarno i styrelsen, har vi den kontinuitet bolaget behöver. Vi har starkt momentum och vår bild av varumärkets långsiktiga potential är oförändrad.
Hålls personalstyrkan intakt, eller blir ni tvungna att skära ned där?
Vi tittar alltid på hur vi kan bli mer lönsamma men det finns inga beslut gällande generella neddragningar i dagsläget. Vi kommer ha fortsatt fokus på ytterligare operationell effektivitet för att nå lönsamhet, säger Magnus Emilsson.
LÄS ÄVEN: NA-KD gör sig redo för börsen – vill först bli lönsamma