ANNONS

NA-KD:s galna Black week: Sålde för 248 miljoner

Jarno Vanhatapio kan se tillbaka på en framgångsrik vecka

Ökade med 125 procent.

ANNONS

Under årets Black Week fick modeföretaget NA-KD till en bruttoförsäljning på 248 miljoner kronor. Det innebär en ökning på 125 procent jämfört med motsvarande vecka förra året.

Bara under fredagen omsatte NA-KD 56,5 miljoner kronor, vilket var en ökning på 177 procent. Det gjorde dagen till den bästa på hela veckan, med köptoppar på 1,6 order eller fem plagg i sekunden.

Vi hade samma erbjudande 2019 som 2018, så jag är väldigt nöjd med utfallet av årets Black Week. Att ha tresiffriga procentuella ökningstal från en bas på över hundra miljoner kronor är ett rejält styrkebesked. Men jag är inte förvånad, eftersom vi utvecklat vår affär och kunskapen om våra kunder väldigt mycket under året. Kombinationen vetgiriga duktiga medarbetare och datadrivna beslutsprocesser är nyckeln till att ständigt utvecklas, säger Jarno Vanhatapio, grundare och vd, i ett pressmeddelande.

"Är inte förvånad"

Under veckan som helhet fick NA-KD ta emot nio miljoner besök och hantera beställningar från totalt 72 länder, där Sverige, Tyskland och Nederländerna utmärkte sig som de största marknaderna. Allt som allt såldes cirka en miljon plagg under veckan.

På NA-KD försöker vi se världen genom våra kunders ögon. Och framgången under Black Friday, där vi växte med 177 procent från förra året, är ytterligare bevis på att vårt varumärke är relevant för vår målgrupp. Det momentum vi har haft i tillväxten av nya kunder, på en global nivå, under Black Week i år ger oss en fantastisk grund för ett spännande 2020, säger Natasha Billing, Brand Director på NA-KD.

Enligt Jarno Vanhatapio har NA-KD haft en långsiktig plan om att nå break-even under det sista kvartalet 2019. Med Black Week-veckan i hamn ser möjligheterna att lyckas med det goda ut.

Volymökningarna ger oss utväxling i resultaträkningen, vilket bevisar vår långsiktiga affärsmodell med god lönsamhet. Vi har under helåret 2019 halverat vår förlust från 2018. kommer också att fortsätta investera i bland annat klimatneutralitet och cirkulär modell. Den globala modemarknaden genomgår en stor förändring och nu formas de framtida vinnarna, därav prioriterar vi fortfarande att ta marknadsandelar i en hög takt vilket Black Week är ett bevis på.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se