ANNONS

NA-KD ska krossa 250 miljoner - här är planen för årets Black Week

NA-KD:s vd Jarno Vanhatapio laddar för årets Black Friday

Årets twist: Helt klimatneutralt.

 

ANNONS

NA-KD satsar i år på att göra en "fullständigt klimatneutral Black Week". Sedan tidigare har företagen en strategi för att minska eller eliminera utsläpp i den egna verksamheten och i samband med Black Friday planerar man att även beräkna och kompensera för övriga koldioxidutsläpp. Satsningen är en del av NA-KD:s målsättning att vara helt klimatneutral i slutet av 2025. Det skriver modeföretaget i ett pressmeddelande.

Klimatkompensationen kommer att ske genom investeringar i projekt som utökning av förnybar energi eller återplantering av träd.

NA-KDs målsättning att bli klimatneutrala under 2025 står högst upp på vår agenda. Vi kommer nu att börja att mäta våra utsläpp enligt GHG protokollet, och sätta reduktionsmål i linje med vad forskningen säger behövs för att vi inte ska passera 1,5 °C global uppvärmning. Det här visar på vår ambition att bli en ledare inom online fashion och att agera för snabba reella resultat, säger Anna Winde, hållbarhetschef på NA-KD, i ett pressmeddelande.

Under Black Week förra året sålde NA-KD över 750 000 artiklar till en summa av nära 250 miljoner kronor. I år räknar man med att komma upp i en miljon sålda artiklar under Black Week och att under samma period få över 10 miljoner besök från över hundra olika länder. Stor potential för hållbarhetsarbetet, med andra ord.

Hållbarhet är ett komplext ämne som spänner över allt vi gör och vi är ödmjuka inför de utmaningar vi, branschen och samhället står inför. För att kunna agera snabbt och genomföra kontinuerliga förbättringar inom de områden som ger tydliga resultat, jobbar vi med verkliga specialister inom hållbarhetsområdet. Vi kommer att bjuda in alla våra miljontals kunder med full transparens till att följa vårt löpande arbete för att bli mer och mer hållbara som bolag. Att ha en klimatneutral Black Week i år är en stor milstolpe för oss. Vi hoppas att fler varumärken kommer att följa vårt initiativ även om det innebär en kortsiktig kostnad, säger Jarno Vanhatapio.

LÄS ÄVEN: NA-KD växte med 103 procent: "Fortsatte att överprestera"

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se