E-handel i kombination med influencers och andra kändisar tycks allt mer ha blivit ett vinnande koncept. På senare tid har vi till exempel berättat om Nordic Feels framgångar med Bianca Ingrosso och Bubblerooms kollektionssamarbete med Carolina Gynning.
LÄS ÄVEN: Bubbleroom lanserar sitt största influencersamarbete
Första samarbetet med en man
Nu är det NA-KD:s tur att presentera ett nytt kändissamarbete. Det snabbväxande e-handelsföretaget har slagit sig ihop med artisten Danny Saucedo, som inom kort har premiär med sin nya föreställning "The Run(A)way Show" i Göteborg. Tillsammans med NA-KD har Danny Saucedo tagit fram vad som beskrivs som "en lyxig streetwear-kollektion", som ska ge den nya föreställningen en förhöjd modegrad.
Redan vid vårt första möte förstod vi varandras vision och allt kändes rätt. NA-KD är ett nytänkande svenskt företag och det inspirerar mig, säger Danny Saucedo i ett pressmeddelande.
Normalt sett säljer NA-KD endast kläder för kvinnor, så en kollektion som tagits fram ihop med en man hör inte till vanligheterna. Faktum är att det här är första gången som e-handlaren gör ett samarbete med en manlig skapare eller modell. Men enligt Jarno Vanhatapio, vd på NA-KD, drar sig hans företag inte för att utmana normer.
För oss är detta mode och vi välkomnar alla som tycker om plaggen att bära dom, oavsett kön och tillhörighet. Musik och mode har en naturlig koppling och i vårt tycke så personifierar Danny just detta. Vi kan med vår gemensamma räckvidd och respektive scener göra detta på ett trovärdigt och inkluderande sätt, säger han i en kommentar.
Kollektion och scenkläder
Den nya kollektionen, som fått namnet "Danny Saucedo x NA-KD", går att beställa från och med den 29 oktober. Dessutom har företaget och Danny Saucedo tillsammans med Dennis Bröchner, som är stylist och kostymdesigner för The Run(A)way Show, tagit fram scenkläder till den aktuella föreställningen. Enligt NA-KD handlar det om "allt ifrån tunga kjolar till sneakers för den moderna människan".
Det har varit ett fantastiskt samarbete på alla sätt. En ny nivå av kommunikation, lyhördhet, samarbetsvilja och professionalism, säger Dennis Bröchner.
Kollektionen släpps hos NA-KD den 29 oktober och den 31 oktober har Danny Saucedos nya show premiär.