2022 var ett stormigt år för e-handlaren och modebolaget Na-kd med avhoppad vd, förändringar i ledningen och uppsägningar. Efter 2021 års dystra siffror där förlusten skenat till över en halv miljard kronor inleddes jakten på lönsamhet.
LÄS ÄVEN: Grundaren lämnar NA-KD – som fyller kassan rejält
Men även om omställningsarbetet är i full gång, så har e-handlaren en bit kvar. Enligt siffror som Dagens Industri tagit del av så ökar omsättningen marginellt till 2,4 miljarder kronor under 2022. Förlusten på sista raden landar däremot på över 580 miljoner kronor.
Att ställa om ett bolag som omsätter över 2 miljarder kronor med fysiska produkter och långa ledtider gör man inte på en kaffekvart. Ungefär hälften av det negativa resultatet kan kopplas till engångskostnader. Vi minskade organisationen, och sa upp avtal med agenter och distributörer i vår återförsäljningskanal, säger bolagets vd, Oscar von Konow, till tidningen.
Efter lönsamhet kommer tillväxt
Oscar von Konow påpekar samtidigt att bolagets e-handel gick över till lönsamhet under augusti i fjol. Från och med årsskiftet blev även återförsäljningsaffären lönsam, och sedan maj i år är hela verksamheten lönsam på ebitda-nivå med 2 procent.
Det är ingen fantastisk lönsamhet, men riktningen är positiv och även juni kommer att vara positiv. Vi säljer mindre, men lägger 40 procent mindre på marknadsföring och har hälften så mycket lager.
Tillväxten under 2022 var tämligen blygsam, men när lönsamheten är på plats så ska man återigen trycka på gasen. Något man hoppas ska kunna ske under det fjärde kvartalet i år.
Planen är att cementera lönsamhetsnivån, därefter kan vi trycka på med marknadsföring och få maskineriet att växa, säger Oscar von Konow.
LÄS ÄVEN: Siffrorna bakom turbulensen i NA-KD – förlorade nära halv miljard