ANNONS

NA-KD betalar influencers med presentkort för reklaminlägg

"Ska ha fallit bort en nolla".

ANNONS

Under Black Friday- och julhandelsperioden läggs stora delar av marknadsbudgetarna i influencer marketing. En del aktörer sätter sina nedslag och kampanjer långt i förväg, och andra jobbar löpande med att aktivera nya profiler.

Modehandlaren Na-kd är ett företag som ständigt letar efter nya influencers att jobba med. Nyligen gick företaget ut till en rad profiler gällande ett samarbete inför årets Black Weekend. En av dem var en svensk profil med 44 000 följare, som fick erbjudandet att dela ett inlägg på Instagram Stories och få ett presentkort hos Na-kd i utbyte. Något som Bloggbevakning har uppmärksammat.

Vi på Na-kd letar just nu efter en influencer som dig för att medverka i vår Black Weekend-kampanj detta året, genom att dela en post från oss i din story. För detta får du 700 kronor i presentkort från oss, skrev Na-kd till influencern.

Att få ersättning i form av presentkort för ett reklaminlägg var ett förslag som influencern inte tyckte var rättvist. Profilen delade meddelandet öppet på Instagram och kritiserade förslaget. Då strömmade flera vittnesmål från andra influencers in om att de blivit erbjudna samma sak. Samtidigt hörde Na-kd av sig igen och menade att "det ska ha fallit bort en nolla i den erbjudna ersättningen".

När branschsajten Influens.se hörde av sig till Na-kd bekräftade bolaget händelsen.

Gällande den här profilen har det skett ett misstag då vi använder oss av program som scannar profiler i micro-storlek, och där hon felaktigt har hamnat. När vi uppmärksammade detta tog vi kontakt med henne och har bett om ursäkt för missförståndet, säger en talesperson från modeföretaget till Influens.se.

Stämmer det att ni erbjöd ett presentkort för ett reklaminlägg på Instagram Stories?

Vi är alltid öppna för att förhandla ersättning i form av pengar för samarbeten i varje enskilt fall. Det är viktigt för oss att hitta samarbeten som alla parter känner sig nöjda med därav sker en förhandling med varje enskild profil, svarar Na-kd.

Företaget skriver att man är öppen för förhandling kring hur ersättningen ska se ut, men att det mycket riktigt kan innebära "ett arvode för vissa" och för andra "ersättning i form av produkter".

Är det vanligt att ni erbjuder presentkort eller rabatter som ersättning för reklaminlägg?

Vi är branschledande inom influencer marketing och en av de aktörer som som lägger mest pengar på samarbeten med profiler varje år. Hur prissättningen ser ut avgör marknaden, beroende på utbud och efterfrågan samt profilernas följarskara och engagemang. Vi förhandlar till största del med agenturer som representerar profiler som sätter priserna. Vissa influencers erbjuder vi att vara med och skapa content och detta kräver produkter, vilket de har möjlighet att beställa inför fotograferingen.

Vi jobbar även med en Influencer Advisory Board som består av olika profiler som agerar externa rådgivare till oss för att ur ett branschperspektiv hjälpa till med att forma hur vi jobbar med Na-kd:s externa samarbeten. Då vi ofta har återkommande samarbeten med våra profiler utvärderar vi samarbeten och ersättningsnivåer löpande då följarantal och konverteringsgrad inte alltid hänger ihop. Självklart premierar vi alltid profiler med bra konvertering oavsett följarantal.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se