Efter drygt tvĂĄ ĂĄr pĂĄ posten som vd lämnar Magnus MĂĄnsson Gina Tricot. Ingen anledning anges, men det är tydligt att Magnus har ett nytt äventyr i sikte.Â
- För mig och familjen passar det bra att jag tar mig an ett nytt uppdrag nu, och dessutom har Gina Tricot utvecklat sin marknadsposition som modeföretag och står inför en ny fas av tillväxt där en ny ledare kan ta vid, säger Magnus Månsson i ett pressmeddelande.
Och Gina Tricots styrelseordförande Paul Frankenius önskar honom lycka till:Â
- Magnus har på ett förtjänstfullt sätt axlat sin roll och lett bolaget tillsammans med ledningsgruppen, och jag önskar honom varmt lycka till i sitt nya uppdrag.
Under Magnus MĂĄnssons regi har Gina Tricot gjort flera satsningar pĂĄ bland annat sin online-verksamhet. E-handeln ökade med 30 procent, bĂĄde via egna kanaler och genom partners, under det senaste ĂĄret.Â
LÄS ÄVEN: Gina Tricot fortsätter att flörta med e-handlare
Drivet mot digitaliseringen kan bero pĂĄ Magnus lĂĄnga e-handelsbakgrund. Innan han klev in i rollen som vd pĂĄÂ Gina Tricot, var han även vd pĂĄÂ Nelly.com, CDON och Members.com.Â
- De senaste åren har vi ställt om stora delar av verksamheten. Samtidigt som vi har optimerat våra butiker har vi ökat vår försäljning inom e-handel. Jag är stolt över att ha varit med och utvecklat bolaget under de senaste åren tillsammans med fantastiska kollegor och medarbetare i alla våra butiker, säger Magnus Månsson.
LÄS ÄVEN: Gina Tricot rustar för e-handeln - säger upp 30 personer
Paul Frankenius avslutar med:Â
- Gina Tricot har utvecklats som modebolag genom nya digitala satsningar, optimering av logistik och spännande samarbeten med nya kollektioner under en längre tid. Idag har Gina Tricot en tydlig strategi om hur vi ska möta våra kunders förändrade beteenden och fortsätta stärka vår framtida konkurrenskraft.