"Är mån om att följa gällande lagstiftning".
Konsumentverket ha reagerat på ett antal inlägg från Bianca Ingrossos på Instagram Stories. Innehållet publicerades mellan augusti och september i år och var, enligt Konsumentverket, reklam för kosmetiska produkter.
Bianca Ingrosso reklammärkte inte inläggen, och har därför gjort sig skyldig till vilseledande och otillbörlig marknadsföring. Det skriver Expressen.
Dold reklam i sociala medier är ett allvarligt konsumentproblem, säger Maja Rogemyr, jurist på Konsumentverket.
Vi bedömer om vi anser att det strider mot lagen, vilket vi då har gjort i det här fallet.
Att slarva med reklammärkning är något Bianca har gjort tidigare. Något som gör det aktuella ärendet mer problematiskt. När Konsumentverket uppmärksammade Biancas ej reklammärkta innehåll på sociala medier sist, lovade influencern att det inte skulle hända igen. Därför valde myndigheten att inte ta ärendet vidare till Konsumentombudsmannen.
LÄS ÄVEN: Därför anmälde Konsumentverket Bianca Ingrossos inlägg
Och nu när Bianca ännu en gång gjort sig skyldig till samma sak, lovar hon än en gång att detta inte kommer att upprepas.
Bianca Ingrosso är mån om att följa gällande lagstiftning samt Konsumentverkets vägledningar och synpunkter. För det fallet att Konsumentverket har kvarstående invändningar eller synpunkter efter att ha tagit del av Bianca Ingrossos svar på Konsumentverkets skrivelse, välkomnar Bianca Ingrosso därför en fortsatt dialog med Konsumentverket kring dessa frågor, skriver en talesperson för Bianca Ingrosso.
Den här gången lämnar dock Konsumentverket över ärendet till Konsumentombudsmannen, som får ta beslut om rättsliga åtgärder ska vidtas. Det kan handla om ett förbud eller ett vite.