Den brittiska konkurrens- och marknadsmyndigheten CMA ställer ett ultimatum till företag som använder sig utav "green washing" i sin marknadsföring. Hållbarhetspåståenden om att en viss vara är bra för miljön men som i själva verket är överdriven eller vilseledande. Nu får brittiska bolag till och med årets slut på sig att följa lagen, och dra tillbaka sina green washing-kampanjer, om de inte finns underlag för dem. Det rapporterar The Drum.
Under förra året genomförde CMA en undersökning där man tittade på vilken påverkan ”grön marknadsföring” har på konsumenterna. Resultatet visade att 40 procent av all marknadsföring kopplad till miljö och hållbarhet på nätet globalt kunde vara vilseledande. Vilket i sin tur gör att en stor del av marknadsföringen, som miljontals företag världen över sprider, är olaglig.
Alltför många påstår sig vara "gröna"
CMA vill dock inte bara sätta bolag som strider mot reglerna på plats. Man vill samtidigt hjälpa till att utbilda och förklara hur man kommunicerar kring hållbarhet och miljö i reklamsammanhang på rätt sätt. Därför lanserar myndigheten ”Green Claims Code” - en lathund som med hjälp av sex punkter, som är byggd på befintlig konsumentlagstiftning, kommer att underlätta för företag att forma kampanjer och marknadsmaterial på rätt sätt.
Men efter nyår kommer myndigheten att kavla upp ärmarna och börja granska bolag som använder sig av miljö- och hållbarhetsreferenser i sin marknadskommunikation. De branscher som man kommer att ta under lupp först är mode, skönhet, resor, transport, rengöringsprodukter samt livsmedel och dryck.
Idag bryr sig människor mer om miljö och hållbarhet än tidigare, och väljer många gånger att lägga pengarna på produkter utifrån deras miljöpåverkan. Vi är oroliga för att alltför många företag felaktigt påstår sig vara "gröna", samtidigt som genuint miljövänliga företag inte får det erkännande de förtjänar, säger Andrea Coscelli, vd för CMA, i ett offentligt uttalande.