ANNONS

My Perfect Day tappade 5 miljoner: "Handlade om att överleva"

Pauline Grindvall

Ställde om och tar fart med nya ägaren.

ANNONS

Aller Media blir ny ägare av den framgångsrika e-handeln My Perfect Day. Det stod klart tidigare i dag när parterna gick ut och berättade om sitt nya samarbete.

LÄS ÄVEN: My Perfect Day förvärvas av mediejätten - "känns som en saga"

Nu är planen att Aller Media ska bidra till företagets fortsatta expansion. Mediekoncernen har till en början förvärvat 60 procent av företaget medan grundaren Pauline Grindvall behåller resterande 40 procent. Hon stannar också kvar i rollen som företagets vd.

Tanken är att det framåt ska vara en gemensam resa. Min vision har redan från starten varit en nordisk expansion och där ser jag att Aller Media kan bidra mycket. Det är helt rätt match, säger hon till Ehandel.

I dag finns My Perfect Day endast i Sverige, men nu är tanken alltså att företaget ska ta klivet utanför landets gränser.

Vad blir första steget i den nordiska satsningen?

Jag tycker att Norge känns absolut mest intressant i ett första läge men exakt hur det ska gå till, den planen får vi ju sätta tillsammans.

Pauline Grindvall berättar att nio av tio - “om inte fler” - av My Perfect Days kunder är kvinnor. Det är en likhet med Aller Media, som också har kvinnor som sin primära målgrupp. Dessutom har Aller Media upparbetade kanaler inom både print och digital kommunikation samt lokala kunskaper om de nordiska länderna.

Så det finns väldigt många fördelar med ett samarbete.

My Perfect Day har haft en stabil tillväxt de senaste åren och bolaget har varit lönsamt sedan starten. År 2019 kom omsättningen upp i 21 miljoner kronor.

Men när coronapandemin kom förändrades allt.

Hela vår affärsidé bygger på att ses i grupp så det är klart att vi har drabbats hårt. Men det gav oss också möjlighet att ställa om och fokusera på andra delar av vår affär, samt att förbereda oss för framtiden. Så när bröllopssäsongen drar igång igen är vi bättre rustade än någonsin.

Finns det någon del av ert sortiment som fungerat bättre under corona?

Ja, vi har fokuserat mer på bakning och pyssel, det är det ju många som har ägnat mer tid åt nu. Sen har vi också tittat mer på inredning och tagit fram en form av lifestylekoncept.

Men facit för 2020 blev ändå att bolaget tappade 5 miljoner i omsättning. Man lyckades dock behålla ett positivt resultat.

Många e-handlare påverkades ju på ett eller annat sätt förra året och hur det gick berodde på vilken typ av produkter man säljer. Hela förra året var egentligen ett undantagstillstånd. Det handlade mest om att överleva, konstaterar Pauline Grindvall.

Vad ser du mest fram emot nu?

Det är ju den gemensamma satsningen och att få se hur expansionen tas emot. Nu får vi in ny kompetens och insikter för att vässa affären ännu mer.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se