ANNONS

My Perfect Day slog 15,5 miljoner efter ökning på över 70 procent

Pauline Grindvall, vd och grundare My Perfect Day

Tog hem "Årets Företagare 2019".

ANNONS

My Perfect Day, som säljer dekorationer och tillbehör för dop, bröllop och andra festliga sammanhang, har lagt ett starkt år bakom sig. Under 2018 kom företagets omsättning upp i drygt 15,5 miljoner kronor, vilket var en ökning på 72,5 procent från året innan. Samtidigt steg resultatet och landade på cirka 1,5 miljoner kronor. 

Otroligt kul då vi har hållit hårt på att vara nischade inom vårt segment och ändå lyckas hålla tillväxttakten! Under 2019 kommer vi att spränga 20 miljoner kronor i omsättning, vilket också känns otroligt roligt! säger grundaren och vd:n Pauline Grindvall.

Pauline Grindvall grundade My Perfect Day år 2013 efter att själv ha haft svårt att hitta rätt dekorationer när hon skulle bjuda på kalas. Sedan dess har bolaget vuxit för varje år och lönsamheten har varit med sedan start. Nyligen utsågs Pauline Grindvall till "Årets Företagare 2019" i Karlstad, där My Perfect Day har sin bas. 

LÄS ÄVEN: Från hobby till miljoner när kunderna fick en perfekt dag

"Julhandel" under sommaren

För Ehandel berättar Pauline Grindvall att 2018 års tillväxt på 72,5 procent skedde helt organiskt. 

Hur lyckades ni med det?

Det beror på en mängd olika faktorer. Vi har varit trogna vår nisch i en bransch som blir mer och mer konkurrensutsatt, vi jobbar oavbrutet med vårt sortiment och är väldigt måna om hur vi paketerar hela vårt koncept. Vi kommer aldrig att bli ett företag med maskeradkläder och massproducerade Disneykollektioner. Vår nisch i kombination med ökat fokus på marknadsföring och strategiska rekryteringar har helt klart bidragit till tillväxten.

Hos My Perfect Day är den största delen av försäljningen relaterad till bröllopssäsongen. Eftersom den infaller mellan maj och augusti är det då företaget har sin "julhandel", det vill säga årets mest hektiska försäljningssäsong. Men det arrangeras förstås babyshowers, dop och födelsedagskalas även under resten av året.

Perioder under övrig tid på året ökar i styrka för varje år som går. Under 2018 märkte vi att Halloween och jul var säsonger som gick starkt framåt och det känns kul att vi kan jobba även med dessa högtider på vårt sätt och inom ramen för vår nisch.

Men med snabb tillväxt kommer ofta växtvärk, och My Perfect Day har fått växla upp lagret vid ett flertal tillfällen - nu senast i början av året. Dessutom är det ett ständigt pågående arbete att utveckla och uppdatera bolagets produktutbud. 

LÄS ÄVEN: Dubblar sin omsättning och flyttar sitt lager - igen

Väljer bort plastprodukter

År 2021 väntar nya EU-regler, som innebär att vissa engångsartiklar i plast inte längre kommer att vara tillåtna att sälja. My Perfect Day har redan påbörjat arbetet med att ställa om till ett mer hållbart sortiment. 

Hållbarhetsfrågor är självklart på tapeten hela tiden och vi har sedan starten 2013 prioriterat att ha ett sortiment med så få artiklar i plast som möjligt. Idag består vårt sortiment av engångsartiklar till 95 procent av produkter tillverkade i papper eller andra återvinningsbara material, ofta från FSC-certifierade skogar, säger Pauline Grindvall, och fortsätter:  

Många av våra traditionella pappartiklar byts även - i den mån det går - ut mot än mer miljövänliga, biologiskt nedbrytbara och komposterbara produkter i olika material. Vi har gjort ett aktivt val att välja bort volymvaror i plastmaterial, såsom muggar och tallrikar till kalas och fest, för att värna om miljön och kommande generationer.

Hur ser målet ut för 2019?

Målet för 2019 är fortsatt tillväxt. Vi satte ett mål i början av året att nå 20 miljoner och det ser vi redan nu att vi kommer att nå. Målet är även att fortsätta att växa med lönsamhet och att utveckla verksamheten inom såväl nya som gamla affärsområden. Jag har väldigt mycket tankar och idéer om hur jag vill utveckla bolaget. Och även om de här snart sex åren har varit en otrolig resa så känns det som om vi har den roligaste resan kvar. 

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se