Sök
Stäng denna sökruta.
ANNONS

Musti växer online - butikerna backar: "Lågt konsumentförtroende"

David Rönnberg, vd
"Tillväxt i vårt onlineerbjudande".
Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

Dela artikeln:

Den nordiska husdjursjätten Musti Group berättar nu hur försäljningen sett ut under det andra kvartalet. Koncernen är stark online och offline och består av Arken Zoo, Djurmagazinet och Vetzoo samt Musti ja Mirri, Musti och Peten Koiratarvike. Den sistnämnda och Vetzoo är renodlade e-handlare.

ANNONS

Så hur gick det? För det andra kvartalet så stod försäljningen i princip stilla för Musti-gruppen.

Musti Group april-juni 2024 (företagets Q3)

  • Nettoomsättningen uppgick till 104 miljoner euro (103,3)
  • Justerade rörelseresultatet (EBITA) sjönk till 3,9 miljoner euro (9,5)
  • Periodens resultat landade på -0,2 miljoner euro (7,3)

Det som drev utvecklingen var tydligen e-handeln.

Tillväxten levererades av en tillväxt i vårt onlineerbjudande med 7,4 procent till 26,1 miljoner euro (24,3) och uppvägdes av en relativt oförändrad utveckling -1,6 procent i butiksförsäljningen, kommenterar företagets vd David Rönnberg.

Det justerade rörelseresultatet stod dock inte stilla utan backade alltså med nära 60 procent.

Minskningen berodde främst på pressen i bruttomarginalen till följd av ett svagt konsumentklimat, säger David Rönnberg.

Företaget är verksamt i Sverige, Norge och Finland. Där Sverige och Finland står för lite över 40 procent var och Norge för 16 procent. Online står samtidigt för cirka 25 procent av den totala omsättningen

I Finland så backade omsättningen med -5,2 procent medan den i Norge ökade med hela 14,3 procent. I Sverige var tillväxten mer modest runt 2,6 procent.

Musti förblir motståndskraftig och fortsätter att växa kundbasen och marknadsandelen under en mjuk handelsperiod som härrör från sommarlovet och lågt konsumentförtroende, säger David Rönnberg.

Dela artikeln: