Sök
Stäng denna sökruta.
ANNONS

Mungiporna neråt i e-handeln: "Många måste nu lägga om"

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se

Dela artikeln:

"Ett tydligt avtryck på e-handlarnas tillväxt".

ANNONS

Ränteökningar, inflation och höga elpriser har slagit hårt mot Sveriges e-handlare under årets första kvartal. Och det verkar inte vara någon ljusning i sikte, åtminstone inte enligt Svea Banks senaste e-handelsindikator som tagit pulsen på landets e-handlare.

Sju av tio e-handlare tror nämligen att deras tillväxt kommer vara svag, negativ eller helt utebli under kommande månader. Endast 27 procent av e-handlarna tror på stark eller mycket stark tillväxt.

Att svenskarnas konsumtion minskar till följd av försämrad ekonomi ger självklart ett tydligt avtryck på e-handlarnas tillväxt och försäljning. Det senaste året har varit en stor omställning från pandemiåren då e-handeln gick spikrakt uppåt, säger Emma Lindgren, expert på digital konsumtion på Svea Bank i en kommentar.

Stor omställning

Enligt e-handlarna är det framför allt hushållens försämrade ekonomi som kommer att påverka tillväxten negativt. Det uppger 67 procent. Även räntehöjningar och inflation tros ha stor inverkan.

Likt föregående kvartal är det en även en del som räknar med att ökade energi- och bränslepriser kommer att bromsa tillväxten.

Många måste nu lägga om sin verksamhet och sina prioriteringar för att ta sig igenom den här tuffa tiden, kommenterar Emma Lindgren.

Effektiv marknadsföring

Så vad tror då e-handlare kommer att krävas för att få konsumenterna till att lätta på plånboken trots de tuffa tider som råder? Jo, det ska vi berätta för dig.

God kundservice och effektiv marknadsföring tros vara det som kommer att påverka tillväxten mest under andra kvartalet.

Vi ser tydligt att det i tuffare ekonomiska tider fortsätter vara viktigt med marknadsföring i sociala medier. Vi ser också att god kundservice är ett växande fokus. Konkurrensen är hård just nu och en bra köpupplevelse med tillhörande god service är numera livsviktigt för att vinna konsumenten, kommenterar Emma Lindgren.

Bland branscherna som väntas gå bäst under det kommande kvartalet nämns begagnat och vintage, byggvaror och trädgård samt livsmedel.

Dela artikeln: