Enligt en ny rapport från IMRG och Capgemini var nästan var femte, eller 19 procent, av beställningarna hos Storbritanniens multikanalförsäljare under årets tredje kvartal Click and Collect. Något som betyder att kunden lägger sin beställning på nätet men sedan själv beger sig till butiken för att hämta ut den.
Det är en ökning från 13 procent jämfört med samma period 2012. Under årets första kvartal såg man en nedgång till 11 procent men sedan dess har det gått stadigt uppåt. Och så tror man att de kommer att fortsätta.
– Baserat på graden av tillväxt som vi sett under 2013 så förväntar vi att Click and Collect kommer att stå för minst en fjärdedel av online-försäljningen för multikanalsåterförsäljare i slutet av nästa år, säger Tina Spooner, informationsansvarig på IMRG.
Bra alternativ under julen
Att Click and Collect blivit allt vanligare beror på flera olika faktorer men att många större butikskedjor som Boots, Tesco och John Lewis på senare tid erbjuder möjligheten och marknadsför tjänsten har spelat en stor roll.
Ebay inledde också ett liknande samarbete med den brittiska detaljhandlaren Argos som innebär att nätkunder kan hämta ut sina varor i ett 50-tal av Argos butiker runt om i landet. Och Amazon ryktas även de jobba på en liknande lösning i Londons tunnelbana.
En annan viktig faktor är bekvämligheten och säkerheten med att själva hämta sin beställning och att inte behöva vara rädd för att missa leveransen, eller att den inte kommer fram i tid. Något som kan vara särskilt viktigt till jul.
– Med julen på ingång och den förväntade kraftiga ökningen av e-handeln är kunderna ute efter ökad bekvämlighet när det gäller sina leveranser. Även om hemleverans är perfekt i teorin så är uteblivna leveranser en utmaning för återförsäljare och kunder. Click and Collect är den perfekta kompromissen som gör det möjligt för kunderna att hämta sina varor på en tid och plats de själv väljer, säger Chris Webster, Capgemini.
Källa: IMRG