ANNONS

Multibrand-bolaget storsatsar på e-handeln - siktar internationellt

Charlotte Ericson, e-handelsansvarig på Trendmark
Press

"En större omställning var nödvändig".

ANNONS

Trendmark, som marknadsför och representerar ett flertal varumärken inom kläder och skor i Norden, gör en storsatsning på e-handeln. Företaget har tidigare främst fokuserat på försäljning via fysiska butiker och återförsäljare, men nu inleder man en digital omställning för samtliga varumärken inom koncernen.

Först ut med en nylanserad e-handel är sko- och klädvarumärket Sebago, som inom kort kommer att få sällskap av det italienska skovarumärket Superga. Det anrika svenska skinnvarumärket Jofama, som förvärvades av Trendmark år 2020, väntas lansera under hösten.

Trots att flera av våra varumärken tidigare drivit försäljning via egen e-handel har dess fysiska etableringar alltid varit starkast. Men när vi gradvis började se förändringar i våra kunders köpbeteenden insåg vi att en större omställning var nödvändig för att kunna behålla vår framgång på lång sikt, säger Charlotte Ericson, e-handelsansvarig på Trendmark.

Skala upp internationellt

Trendmark har idag cirka 15 anställda och omsätter drygt 85 miljoner kronor. Företagets huvudkontor och lager ligger i Billdal söder om Göteborg, men man har också försäljningskontor och showroom i Stockholm, Helsingfors och Köpenhamn.

Utöver varumärkena nämnda ovan har man bland annat även Ocean Works, Zhik, Marine Classics och Gildan i portföljen. Med den nya e-handelssatsningen finns det också planer på att skala upp verksamheten på flera internationella marknader.

En avgörande faktor bakom beslutet att genomföra en så pass omfattande omställning var möjligheten att accelerera möjligheten för tillväxt på internationella marknader framåt. Det ska bli väldigt spännande att följa våra varumärkens digitaliseringsresor och se var denna satsning för oss, säger Charlotte Ericson, e-handelsansvarig på Trendmark.

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap