ANNONS

MTD förvandlas till Early Bird: “Det här är ett styrkebesked”

Pelle Lönn, vd
Foto: Peter Assarsson

"En effekt av de senaste årens e-handelsframgångar".

ANNONS

MTD Kommanditbolag, där MTD står för Morgontidig Distribution, blir nu Early Bird AB. Det är mediehusen som initierar bolagsskiftet i ljuset av e-handelns snabba framväxt. Early Bird är fraktjtänsten som riktas mot e-handlare med tidningarnas distributionsnätverk i bakgrunden. Early Bird drivs av MTD tillsammans med morgontidningarnas utbärningsbolag.

MTD KB har funnits i närmare 30 års tid och har under denna tid haft flera olika distributionstjänster. Bolagsändringen och namnbytet till Early Bird AB och de nya ägarförhållandena är en effekt av de senaste årens e-handelsframgångar med Early Bird Postlådeleverans, skriver MTD i ett pressutskick.

Ägarna bakom Early Bird AB blir nu mediehusen NTM, Stampen Media, Gota Media, VK Media, NWT Media, Bonnier News Local och distributionsbolaget Premo. Skiftet sägs samtidigt göra att relationen till mediehusen blir ännu tajtare.

Det här är ett styrkebesked som visar på de svenska mediehusens långsiktiga intresse i Early Bird och att e-handel är högt uppe på den strategiska agendan. När vi agerar gemensamt och långsiktigt så blir vi starka och det kommer att gagna Early Bird, säger Lennart Foss, Styrelseordförande på Early Bird.

Mediehusen, distributionsbolagen och Early Bird ska nu öka takten för att utveckla och paketera tjänster över hela landet.

Vi känner stolthet och glädje över att mediehusen nu kommer närmare oss. Vi kommer tillsammans med de lokala distributionsbolagen ha ännu bättre förutsättningar att agera både snabbt och klokt på e-handelsmarknaden, säger Pelle Lönn, vd på Early Bird.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se