När vi för en dryg vecka sedan redovisade resultatet från 17 mystery shopper-köp inom olika branscher, stack MQ Market ut som en av modehandlarna som hade valt en lite onödigt stor förpackning. Företaget var ett av fyra som hade packat de köpta produkterna - ett par jeans och ett skärp - i en plastpåse, och av de fyra var MQ markets påse i särklass störst.
LÄS ÄVEN: Snabba leveranser och luft i paket - 17 e-handlare granskade
Nu visar det sig att den aktuella påse var av en modell som företaget nu är i färd med att byta ut. MQ Market har endast erbjudit Click and Collect, eller Plock i butik som som de kallar det, sedan början av det här året och testet gällde inledningsvis endast ett fåtal av kedjans butiker.
Testet innefattade order där kunden har valt ”Hämta i butik” som fraktalternativ och där kundens samtliga plagg finns i den valda butiken. Butiken plockar alltså varor från hyllor och stänger i butiken, viker ihop och packar dem på ett snyggt sätt. Vissa klädesplagg läggs i silkepapper för att skydda dem, säger Mattias Liljenberg, Head of Digital på MQ Market, till Ehandel.
När vi rullade ut till samtliga butiker så skickades ett antal olika storlekar på e-handelspåsar ut till butikerna för att de skulle ha lämpliga emballage att packa kundens varor i. Dessa var inte optimerade för syftet utan en första uppstartsvariant.
Det var alltså uppstartsemballaget som vår mystery shopper råkade ut för, men nu är förpackningsmaterialet på väg att bytas ut. Sedan några månader tillbaka finns Plock i butik-alternativet i samtliga av MQ Markets butiker.
Parallellt med utrullningen påbörjade vi en upphandling av nytt emballage för Plock i butik. Detta är nu färdigt och vi håller på att fördela ut de nya påsarna till våra butiker. Den nya påsen kommer i tre storlekar och är tillverkad av återvinningsbar papp.
LÄS ÄVEN: Fraktade jeans med luft och extra emballage - nu förklarar Zalando
LÄS ÄVEN: NA-KD och Boozt förklarar plasten - som Lindex nobbade