ANNONS

MQ fortsätter tappa - "utvecklas enligt plan"

Ingvar Larsson, vd på Marqet

"Folk hade glömt bort".

ANNONS

I mitten av november gjordes MQ om till Marqet. Det gamla konceptet byttes ut och uppdaterades i hopp om att vända bolagets länge negativa resukltattrend.

Folk hade glömt bort att MQ fanns, sa Mikael Kruse, marknadschef på Marqet, till Ehandel i en tidigare intervju.

Det nya konceptet har döpts till ”Work in Progress” och går ut på att lokalerna inte bara erbjuder mode men även arbetsplatser. De första Marqet-butikerna har öppnats i Stockholm, Göteborg och Malmö och under nästa år kommer resten av de 119 MQ-butikerna i Sverige att göras om enligt det nya konceptet.

LÄS ÄVEN: MQ skrotas och ersätts med Marqet

Nu meddelar bolaget att har trafiken har minskat till butikerna under det senaste kvartalet, trots bolagets nylansering. Omsättningen sjönk med 7,3 procent under kvartalet och landade på 373 miljoner kronor, vilket kan jämföras med 402 miljoner i fjol. Rörelseresultatet uppgick till 13 miljoner kronor, jämfört med 12 miljoner under samma period året innan.

Kvartalet har präglats av en lägre försäljning som ett resultat av minskad trafik till våra butiker i en utmanande och kampanjintensiv marknad, skriver företaget i ett pressmeddelande.

Under perioden ska dock e-handelssatsningen gett frukt och försäljningen under Black Friday-veckan rapporterar bolaget ha varit starkare än föregående år på MQ, både online och i fysisk butik.

För MQ:s del har däremot sortimentet inom de egna varumärkena haft en positiv försäljningsutveckling och satsningen inom e-handeln har gett resultat med påtaglig ökning av trafik och konvertering. Vårt strukturella åtgärdsprogram utvecklas enligt plan och påverkar kvartalet positivt med 10 miljoner kronor.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap