För att handla klapparna mina så att vanliga handeln börjar grina. Okej vi suger på rim men som tur är kan vi ehandel.
Julafton närmar sig med stormsteg och vi ehandlare bör göra oss redo. Det mesta talar för en rekordjul då vi börjat ta oss ur lågkonjunkturen. Många har fått en stärkt privatekonomi och framförallt tröttnat på att inte köpa en massa härliga produkter på nätet, hoppas vi i alla fall. För de som har tid över och fortfarande kan justera sin julstrategi tänkte vi komma med några tips.
Bästsäljare och generatorer
Något som är ganska självklart men som vi tänkt ta upp ändå är bästsäljare. Gå igenom dina bästsäljare, se till att de har en välavvägd lagerstatus, och placera produkterna tydligt på din ehandelssida. Om du har möjlighet försök även att skapa merförsäljning, kring dina bästsäljare, i form av tillbehör eller relaterade produkter. Har du inte redan någon form av presentgenerator eller förslagsalgoritm kan det var dags att slänga ihop en sådan. Hjälp dina kunder att hitta julklappar på alla möjliga vis.
Hur mycket bör man lagerhålla?
Givetvis är det svårt att veta hur mycket man behöver ta in av olika produkter. Ett bra knep är att gå igenom förra årets julhandels-statistik. Ta sedan de försäljningssiffrorna, öka med årets tillväxt, och ta sedan in produkter för att täcka den efterfrågan. Ta inte i för mycket för du vill inte sitta med en massa julprodukter i Januari.
När du går igenom förra årets statistik kan du även leta efter trender, exempelvis stora försäljningshelger. Du kan sedan lansera eventuella kampanjer i anslutning til dessa för att optimera deras effekt.
Ett annat tips är att beställa in produkter i god tid. God tid är innan du läser detta. Handlarna försöker starta julhandeln tidigare varje år och fyller därmed också lagren tidigare. Var ute i god tid så att leverantörerna inte står tomma när du ska beställa.
Lugna dina kunder
En viktig detalj när den 24:e börjar närma sig är att tydligt visa sista beställningsdag för garanterad leverans. Kunderna vill givetvis veta om de kan få produkten innan julafton. De ska inte behöva leta efter detta datum.
En mindre viktig detalj är att skapa julstämning på din ehandelssida. Nu pratar vi inte fallande snöflingor och blinkande julgranar. Några små juldetaljer lite här och där visar, om inget annat, att du satsar på julen. Det kan även skapa lite trygghet då man ser att ehandlaren faktiskt är där bakom kulisserna.
Om tid och pengar finnes
I fall att året varit fördelaktigt för ekonomin, och du har tid över, kan du göra ett utskick till dina kunder. Antingen till alla kunder eller några utvalda. Utskicket kan t.ex. vara ett julkort med en rabattkod, en broschyr med nya produkter plus rabattkod eller kanske någon rolig kampanj. Allt för att öka julförsäljningen och få folk att hitta tillbaka till din butik.
Ett billigare alternativ är givetvis att skicka ut ett, eller flera, nyhetsbrev. Tänk på att kärlek och bra innehåll är viktigt när du attackerar folks epostbrevlådor. Fina erbjudanden eller rabatter bör dock fungera.
På tal om kampanjer och erbjudanden. Se till att du inte kör ut allt du har på en gång. Öka det successivt och känn av hur de tas emot av kunderna. Ser du att det går bra behöver du kanske inte använda ditt bästa kort men om det går dåligt kanske du får slänga in bättre rabatter eller erbjudanden.
Var alltid redo
På logistiksidan bör du eventuellt tänka på att beställa flera packetburar av din speditör. Se också till att ha ordentligt med packmaterial på lager. Extra personal kan också vara bra att ha tänkt på i tid så de kan lära sig procedurerna innan julruschen.
Sist men inte minst se till att din sida är redo för anstormningen. Gå igenom och kolla att allt fungerar. Läs igenom köpvillkor, formulär och annan information på sidan. Allt ska vara kristallklart för kunderna. Det enda du vill göra under julhandeln är att packa och skicka iväg packet, inte svara på kundfrågor gällande ångerrätt, returfrakt, reklamationer osv.
Vi på Ehandel.se önskar dig en fantastisk julhandel och en underbar jul.