ANNONS

Mot alla odds - omsatte 130 000 kronor på 8 veckor

Mot alla odds - omsatte 130 000 kronor på 8 veckor
Robert Sundström och Siva Nalluri

Med CSN som inkomst satsade de på sin vision.

ANNONS

Robert Sundström och Siva Nalluri, två studenter från högskolan i Gävle som tröttnade på de klassiska korthållarna och trots tuff konkurrens bestämde sig för att ge sin idé en chans. Trots att utbudet av korthållare redan var stort, tyckte killarna att det inte fanns så mycket att välja mellan om man var ute efter varierande färger.

Vi letade faktiskt efter färgglada korthållare båda två. Men vi hade ett krav - de fick inte vara bruna. Vi hittade dock inte någonting som föll oss i smaken och då började vi skissa på idén, berättar Robert Sundström, en av grundarna av Alexander Frank, för Ehandel.se.

Eftersom de tyckte att alla korthållare på marknaden såg likadana ut, tog de saken i egna händer.

Vi började fråga runt bland vännerna i vår studentkorridor om de kände att det saknades på marknaden. Vi såg då en marknadsmöjlighet och började skissa på några, men främst för eget bruk. Väl när vi börjat visa skisserna blev responsen så pass bra att vi valde att ta det ett steg längre och börja kontakta leverantörer.

Krockade med verkligheten

De hittade till slut en leverantör och startade en egen e-handel som de döpte till Alexander Frank, efter en entreprenör de kom i kontakt med för ett par år sedan.

Vi har därav döpt bolaget efter honom och ”Frank” från engelskan att vara uppriktig, vilket står för vårt företags värderingar - att inte använda animaliska produkter. Våra korthållare är därför tillverkade i veganskt material, vilket klart skiljer oss från många konkurrenter. Vi kände att skinnindustrin bara blir allt större och användandet av animaliska produkter kan minskas genom att fler företag väljer att inte använda det.

Allt var dock inte så självklart från början. Duon hade en stor drivkraft och höga ambitioner men krockade tidigt med verkligheten när de insåg att de inte hade tillräckligt med kapital för att sätta igång.

Två studenter med CSN som inkomst är inte den mest optimala mixen för ett framgångsrecept. Men vi har lyckats finansiera allting själva med undansparat CSN, och tack vare att Siva sålde sin bil, haha.

När de hade sålt bilen och samlat ihop alla pengar, hade de precis så att det räckte till att betala alla avgifter, registrera sitt bolag och till det första inköpet. Då hade de 5000 kronor över som fick bli deras marknadsföringsbudget.

5000 kronor är ingen stor summa, men det gjorde att vi behövde tänka smartare kring hur vi kan marknadsföra oss.

Omgivningen började tvivla

Men under samma period började deras omgivning tvivla på dem och ifrågasätta deras ambitioner. Inte nog med att de gav sig in på en starkt konkurrensutsatt marknad och med ett knappt kapital - de fick även kämpa med att motbevisa sin omgivning.

Vi trodde verkligen på vår idé men började i samma veva höra av bekanta “Hur ska ni kunna klara av att konkurrera mot stora varumärken som har så enorma marknadsbudgetar, kända namn och stora resurser.”

Ett tydligt mål och en klar bild av sitt varumärke gav dem motivation till att fortsätta kämpa. Enligt Robert och Siva är deras konkurrenter andra företag som säljer korthållare och plånböcker, men de menar samtidigt att konkurrens inte behöver vara något dåligt.

Konkurrens behöver aldrig ses som något negativt. Man lär sig av sina konkurrenter och ser även möjligheter att göra saker bättre än dem. Många sitter ofta och tänker på hur de ska uppfinna hjulet på nytt, men vi tänker istället hur vi kan göra det vi gör - ännu bättre.

"Detta är bara början"

Duon startade sin e-handel i slutet av oktober 2018 och omsatte 130 000 kronor under de första 8 veckorna.

Responsen har varit helt otrolig. Vi får meddelanden av folk som skriver in till oss på Instagram med komplimanger och fina ord. Vi får också mejl med förfrågningar om samarbeten och dylikt. Det känns verkligen jättekul!

Hur ser ambitionen ut på sikt?

Vi räknar med att ha sålt för en miljon kronor vårt första helår. De första 8 veckorna nådde vi 130 000 kronor på endast 5000 kronor i marknadsföringsbudget, och det är bara början. Vi vill bredda vårt sortiment inom kort och räknar med att finnas i butiker under 2019.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap