Ibland tröttnar man på sitt jobb – och vill testa något nytt. Man vill kasta sig ut på okänt vatten, utan reservation. Ungefär exakt det var det som hände sjuksköterskan Christian Blomqvist. Som dock har många strängar på sin lyra.
Rätt tid, rätt plats och rätt utrustning. Den som vet, vet. Efter 17 år i uniform via lumpen och med jobb som flygplatskontrollant, väktare, ordningsvakt, yrkesmilitär och sjuksköterska i akutsjukvården – var det dags för nya utmaningar, berättar Christian Blomqvist för Ehandel.
Så vad var det då för ny utmaning? Jo, han drog igång Aylima tillsammans med Jimmy Kroon Frisendahl. Aylima säljer egenutvecklade apparater för hårborttagning. Produkterna säljs både via återförsäljare – och i den egna e-handeln.
Jag och Jimmy träffades när vi jobbade på Karolinska sjukhuset i Solna. För två personer som gillar att jobba är en dygnet-runt-verksamhet en ”all-you-can-eat"-buffé. Man jobbar dag, kväll och natt och ofta i omkastad ordning utan början eller tydligt slut, säger Christian Blomqvist och fortsätter:
Tiden gick och genom "grit", alltså de facto blod, svett och tårar, hade vi skrapat ihop en kontantkassa för att starta vårt första äventyr utanför sjukvården.
"Vi fnissade åt priserna"
Men allt tog egentligen sin början i att Christian Blomqvists svägerska – som jobbar på Stureplanskliniken i huvudstaden – introducerade grundarduon för botox- och fillers-behandlingarnas underbara värld.
För ett gäng sjuksköterskor som normalt sett jobbade i akutsjukvården var detta en ny magisk värld som vi aldrig hade sett eller tänkt på förut.
Vi fnissade först åt priserna som dessa kliniker tog ut för olika behandlingar. Men sedan började vi prata om att vi skulle kunna göra något bra för alla som varken har tid, lust eller råd att gå på en skönhetsklinik för att göra sina behandlingar.
Känt lukten av ruttet kött
De nördade ner i skönhetsbranschen och kom fram till att det fanns affärsutrymme för ny teknik för att lösa gamla vardagliga skönhetsutmaningar, enligt Christian Blomqvist.
Vi började med hårborttagningsprodukter och fortsatte därefter med hemmaspa och ansiktsbehandlingar. Nu utvecklar vi ytterligare produkter inom skönhetsområden som kan förbättras med teknik, kvalité, ergonomi och design. Utan att tumma på säkerhet eller pris, konstaterar han.
Återförsäljare av Aylimas produkter är Lyko, Bangerhead, Apotea, Apohem och Meds. Och fler uppges vara på väg in. Hittills har företaget omsatt 1,5 miljoner kronor genom återförsäljare. Den egna e-handeln sjösattes för drygt två veckor sedan.
Vi har stått täckta i alla kroppsvätskor som finns, känt lukten av ruttet kött och stirrat döden i vitögat, fler gånger än vi kan räkna på våra fingrar och tår. Att ta in kapital var nog den sjukaste upplevelsen för oss. Att kliva av nattskiftet för att mötas av en fnittrande Jimmy utanför Bonniers mäktiga byggnad och åka hela vägen upp för att diskutera vårt case.
Vad bestod kicken i?
Att ge allt. Att sälja in sig själv var en mäktig upplevelse. Att sitta där med två av näringslivets mäktigaste människor med en enda tanke. Vi måste lyckas. Tomas Franzén och Mats Lönnqvist (investerare på investmentkoncernen Thunderful-gruppen reds. anm.) såg potentialen och valde att gå in i företaget.
Aylimas produkter riktar sig till både män och kvinnor, enligt Christian Blomqvist.
Den som vill ha hjälp, vill ha hjälp, precis som i sjukvården. Vi diskriminerar ingen genom att sätta ett åldersspann. I år beräknas vi omsätta 3 miljoner för att gasa på under 2023 med nya flaggskeppsprodukter, som bara inom Sverige är en miljardmarknad.
Vilka marknader finns ni på i övrigt?
Tar vi LYKO som exempel finns vi genom vårt partnerskap även i Norge, Finland, Danmark, Tyskland, Nederländerna, Österrike och Polen.
Nu tittar man även en hel del på den arabemiratiska marknaden.
Det är en bra tillväxtmarknad med ett stort behov av skönhetsprodukter i det egna hemmet för att nämna ett fåtal. Om tre år vill vi vara världens främsta bolag inom "beautytech".