ANNONS

Momssmitare tvingar E-handlare i konkurs

Momssmitare tvingar E-handlare i konkurs

Bazula, en hemelektronikaktör på nätet, tvingas i konkurs. Det efter att Skatteverket begärt om betalningssäkerhet från Bazula AB, för moms på produkter som ett antal av deras underleverantörer inte har betalat till staten.

ANNONS

Ett antal svenska underleverantörer har, främst under 2012-2013, medvetet undvikit att betala eller redovisa moms för sina inköp från EU. Något som nu slår hårt mot företag som i sin tur köpt varor från dessa.

Ett av företagen är nätbutiken Bazula som förra veckan tvingades sätta bolaget i konkurs. Det efter att Skatteverket anser att Bazula, och andra företag, som köpt varor av dessa underleverantörer skulle varit medvetna om detta, eller att de borde ha insett att dessa leverantörer inte haft för avsikt att betala moms.

Enligt Bazula skjuter skatteverket helt enkelt över ansvaret för vad dessa leverantörer gjort så att de och ett antal andra leverantörer i Sverige, får betala enorma belopp på moms som dessa underleverantörer kommit undan med att betala till staten.

– Skatteverket anser att vi borde ha insett detta delvis genom inköpspriserna, vilket de tror ska ha kunnat vara mycket lägre på grund av att dessa leverantörer inte betalat in moms. Problemet är väl att dessa leverantörer förmodligen varit smarta nog att ta ut ett pris som är i nivå med andra leverantörers priser, för att inte väcka misstanke. Vi som har historik kring jämförelser av inköpspriser och försäljningspriser, kan se att det inte handlat om några direkt lägre priser. Det handlar snarare om tillgång och leveranstid, skriver Bazula i ett uttalande.

Fryst lager och konton

Något slutgiltigt beslut har inte tagits och Bazula har nu fått möjlighet att yttra sig i ärendet. Man kommer att överklaga och hoppas då kunna visa att det inte finns någon som helst sanning i Skatteverkets yttrande om att man skulle vetat om leverantörers avsikter att inte betala moms.

Trots det har man alltså tvingats att sätta bolaget i konkurs då Skatteverket fryst både lager och konton i väntan på slutligt beslut i ärendet.

– Det innebär att vi just nu ställts helt förlamade till att över huvudtaget bedriva vår verksamhet. På grund av att ärendet med Skatteverket högst sannolikt kommer bli en lång och utdragen process och att betalningssäkringen de kräver är så pass stor så hamnar vi på obestånd. Vi har därmed blivit tvingade till att sätta bolaget i konkurs, vilket har skedde fredag den 2014-12-12, skriver Bazula.

Nu hoppas Bazula att påverkan ska bli så liten som möjligt för deras kunder.

– Det som är bra kring våra betalningsrutiner är att kortbetalningar aldrig dras i förhand, endast reservation görs, vilket innebär att saker som ej levererats ej heller kommer dras ifrån kortet. Detsamma gäller postförskott och faktura där ingenting debiteras förrän leverans sker. På så sätt kommer detta inte drabba er som har lagt en order men inte hunnit få den utlevererad än, skriver Bazula.

Källa: Press

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se