Den globala marknadsplatsen Farfetch, som säljer lyxmode från hundratals varumärken, meddelar att man fyllt på kassan. Det är den kinesiska teknikjätten Tencent och det San Francisco-baserade investmentbolaget Dragoneer som tillsammans går in med 250 miljoner dollar i Farfetch, runt 2,4 miljarder kronor.
Pengarna ska stärka likviditeten hos Farfetch men även användas till ytterligare expansion och speciellt Kina pekas ut som en marknad där man kommer att lägga in en extra växel. En marknad där Tencent förmodligen också kan hjälpa till att ge Farfetch en push, inte minst genom bolagets enormt populära sociala mobilapp WeChat.
Jag är glad att ha med mig Tencent och Dragoneer som en del av investerarbasen för Farfetch. Tencents djupa teknikkompetens och relationen med Farfetch, i kombination med Dragoneers expertis för att stödja tillväxtorienterade teknikföretag, gör båda investerarna till enastående partners för att stödja Farfetchs nästa tillväxtkapitel, säger grundaren och vd:n José Neves i ett pressmeddelande.
Farfetch grundades 2007 och har sitt huvudkontor i London. E-handelsföretaget ska idag nå kunder i 190 länder, däribland Sverige.