ANNONS

Modell såg för smal ut - nu fälls e-handlaren

Modell såg för smal ut - nu fälls e-handlaren
Bilden har inget med de fällda annonserna att göra

Godkänd hälsokontroll hjälpte inte.

ANNONS

Företag som använder sig av alltför avklädda modeller i sin marknadsföring har vid flera tillfällen råkat ut för kritik från Reklamombudsmannen (RO). Nu står det klart att även modeller som kan anses vara för smala bör undvikas om man vill undvika att stöta sig med stiftelsen.

"Extremt underviktig"

I ett färskt beslut fäller RO modejätten Zara för sex bilder som har publicerats i företagets e-handel. Alla sex bilder ska föreställa samma kvinna, som visar upp ett urval av företagets produkter.

- Enligt anmälaren är modellen på bilderna extremt underviktig och ser inte alls ut att må bra. Företag borde inte få använda modeller med den här kroppsstorleken i sin annonsering. Det skadar alla kvinnor, unga som gamla, att kroppar som ser ut som dessa förmedlas som något slags ideal, berättar RO i sitt beslut.

Plockade bort bilderna

Inditex, som äger Zara och har producerat den aktuella reklamen, framhärdar att koncernen tar hälsa på stort allvar, och att de modellagenturer som bolaget arbetar med måste genomföra hälsokontroller på sina modeller för att de ska kunna komma i fråga för jobb hos Zara.

Zaras modell, som alltså ansågs se för smal av både anmälaren och RO, ska ha blivit godkänd på sina hälsokontroller. Om kvinnan ser orimligt smal ut på just det här bilderna, beror det enligt Zara på att en viss kameralins har använts vid fotograferingen.

- När fotograferna an­vänder ett vidvinkelobjektiv så kan det göra att modellens proportioner uppfattas som förvrängda. Bilderna har likafullt tagits bort från webbplatsen och annonsörens webbredaktörer kommer framöver att utöka sin översyn av vilket material som hamnar på webbplatserna för att undvika att liknande missvisande bilder publiceras igen, skriver Inditex till RO.

"Ett ideal som är skadligt att sträva efter"

RO menar å sin sida att det är viktigt att tänka på hur reklam utformas, och att det är vad bilden visar och inte kvinnans riktiga utseende som är avgörande för bedömningen. Därför fälls Zara för de aktuella bilderna.

- Enligt nämnden ger kvinnan på bilderna intryck av att vara mycket smal, särskilt hennes armar och ben ser ut att vara mycket smala och hennes nyckelben och bröstkorg framträder tydligt under huden. Nämnden finner att helhetsintrycket, med hänsyn till klädsel, uttryck och poser, gör att kvinnan framställs som extremt smal. Efter­som avbildandet av extremt smala kroppar i reklam bidrar till ett ideal som är skadligt att sträva efter, finner nämnden att annonsören genom den aktuella framställningen inte tar ett socialt och yrkesmässigt ansvar, skriver RO.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap