Den svenska modekoncernen Retail And Brands, som just nu har Polarn O. Pyret, Brothers och Departments & Stores i rekonstruktion, har redovisat sitt tredje kvartal som sträcker sig från 1 mars till 31 maj. Där framgår att försäljningen rasade från förra årets 511 miljoner kronor till årets 324 miljoner kronor under perioden.
Den jämförbara försäljningen i alla länder störtdök med 32,1 procent och i Sverige med 32,5 procent. Rörelseresultatet landade på svidande -285 miljoner kronor, att jämföra med -17 miljoner under samma period förra året.
Detta tredje kvartal har varit det mest turbulenta kvartalet i företagets historia och hela modebranschen på grund av de enorma konsekvenserna till följd av Covid-19, skriver Kristian Lustin, vd och koncernchef på RNB, i en kommentar.
Det fanns dock ett glädjeämne. Polarn O. Pyret ökade sin försäljning med fyra procent, trots att butiksförsäljningen halverades. Här levererade dock e-handeln ett enormt lyft på hela 187 procent och e-handelsandelen för kvartalet uppgick till 58 procent.
Försäljningen i det tredje kvartalet ökade med 4 procent i jämförbara butiker och e-handel. Mars månad var extremt tufft för att sedan vända till två positiva försäljningsmånader tack vare ett fokus på e-handel, skriver Kristian Lustin.