ANNONS

Modejättens e-handelstjänst avancerar - "risken är obefintlig"

Søren Gundtoft Johansen, teknisk chef för Connected Retail

Zalandos senaste storsatsning växer i Sverige.

ANNONS

"Den svenska marknaden är särskilt relevant". Den informationen delgav Zalando, när e-handlaren i somras lanserade sin nya tjänst Connected Retail på den nordiska marknaden. Ambitionen är att hjälpa fysiska butiker och butikskedjor att sälja digitalt. Detta genom att låta dem sälja via Zalandos plattform.

LÄS ÄVEN: Zalando digitaliserar fysiska butiker i Sverige gratis

Nu kan vi avslöja att satsningen sedan i somras har vuxit till över 50 anslutna butiker i Sverige, som beskrivs som konceptets största marknad i Norden.

En sak som ligger mig varmt om hjärtat är att jag vet hur svårt de här fysiska detaljhandelarna har det. Därför är det en stor motivation för mig att försöka vara en del av lösningen snarare än att vara en del av problemet, säger Søren Gundtoft Johansen, teknisk chef för Connected Retail, till Ehandel.

Han är sedan snart ett år tillbaka ansvarig för Zalandos Connected Retail-program men har arbetat med modehandel betydligt längre tid än så, bland annat för den danska modekoncernen Bestseller.

"Ett stort intresse"

Nu berättar han exklusivt för Ehandel om hur Connected Retail har utvecklats hittills. Tjänsten finns förutom i Norden i Tyskland, Spanien, Holland och Polen och har i dagsläget drygt 2 300 anslutna butiker om man ser till samtliga länder. Tanken är att tjänsten ska ge Zalando ett större utbud samtidigt som butikerna får en extra säljkanal. Dessutom erbjuder butikernas närhet till kunderna en miljömässig möjlighet eftersom leveranssträckorna blir kortare.

Vi upplever att det finns ett stort intresse, inte minst från organisationer som har flera handlare under sitt tak. Vi märker också av en efterfrågan från varumärken som har många butiker samt från detaljhandelskedjor, säger Søren Gundtoft Johansen, och fortsätter:

Jag tycker att det går bra i Norden. De nordiska länderna ligger generellt sett långt fram när det gäller e-handel och då tror jag att det är lättare att se Zalando som en intäktskanal snarare än en konkurrent.

Han menar dock att det samtidigt finns en viss osäkerhet hos butiksägarna inför att hoppa på online-tåget.

Det är fullt förståeligt att det finns en skepsis. Det är helt naturligt. Men vi på Zalando är tydliga med att vi ser oss som ett komplement och att det fortfarande är i den fysiska butiken som den största delen av försäljningen kommer att ske. Samtidigt är risken obefintlig. Man förbinder sig inte till någonting och avtalet med Zalando kan sägas upp med en dags varsel.

Connected Retail är öppet för alla fysiska butiker, oavsett om det handlar om ett litet företag med en enda butik eller en kedja med 100 butiker.

Vi vill bara hjälpa så många butiker som möjligt och det gör ju också att vi kan ge våra kunder bättre service. Det är en win-win mellan att hjälpa butikerna och att hjälpa kunderna. Och självklart också att hjälpa Zalando, det är ingen hemlighet. Vi vill på lång sikt gärna utveckla Zalando enligt den här plattformstraditionen som är vår strategi.

Visar upp butikernas lagersaldon

De anslutna handlarna sätter själva sina priser, väljer hur mycket och hur ofta de vill sälja, bestämmer över sina egna kampanjer och tar hand om leveransen ut till kunden samt eventuell returhantering. De har egna avtal med leverantörer och varan kan skickas med butikens eget emballage. Det är också fritt fram för butiken att ha sin egen e-handel vid sidan av försäljningen på Zalando.

Om flera aktörer säljer samma vara, hur rangordnas alternativen på Zalandos sajt?

Enligt den ordning som blir mest relevant för kunden. Det kan vara att butiken ligger nära kunden, att den har snabb leverans eller att den inte avbokar så många order. För oss är det kundens upplevelse som är det viktigaste.

Så det finns inget exakt system?

Jo, det finns ett system och det är ju också något vi på sikt måste vara tydliga med gentemot detaljhandlarna, hur vi gör det här. Just nu kommunicerar vi att vi rangordnar utifrån relevans för kunden. Vi testar olika lösningar. Exempelvis har vi för tillfället ett pågående pilottest i Berlin som går ut på att kunderna får leverans samma dag.

I Tyskland pågår för närvarande också ett annat pilottest som gör det möjligt för kunderna att se lagernivåerna av en viss vara hos butiker som ligger i närheten. Zalandos förhoppning är att Connected Retail på sikt ska bidra till dels ett bredare och dels ett bättre kurerat utbud för kunderna.

Det har detaljhandeln arbetat med i 30 år så där har de verkligen en stark kompetens. Den vill vi gärna ta vidare till våra kunder. Vi ser väldigt många möjligheter med detta.

Ska nå 6 000 anslutna butiker nästa år

Till och med den 31 mars 2021 är det gratis för samtliga butiker i de aktuella länderna att använda sig av tjänsten. Därefter kommer Zalando att lägga på en kommission per order, baserad på varans pris och kategori.

Kostnaden är individuell per butik och kedja men vi försöker hålla det så standardmässigt som möjligt. Jag kan säga redan nu att vi kommer att vara marknadsledande på kommission i framtiden.

Den som hängt med i de senaste årens nyheter om Zalando har förmodligen märkt att företaget knappast ligger på latsidan när det kommer till nya satsningar. E-handlaren har under de senaste åren till exempel presenterat begrepp som Platform Strategy och Partner Program, som nu alltså har fått sällskap av Connected Retail.

Søren Gundtoft Johansen berättar att Zalandos affärsmodell har tre ben. Dels den egna försäljningen, som bygger på att Zalando köper in varor direkt från diverse varumärke för att sedan skicka ut dem från egna lager. Partner Program går ut på att aktörer som har möjlighet att skicka ut varor från egna lager kan koppla ihop sina lagersystem med Zalando. Det unika med Connected Retail är att tjänsten riktar sig uteslutande till den fysiska handeln.

Och enligt Søren Gundtoft Johansen är många butikskedjor intresserade av att utöka sin e-handelsförsäljning, inte minst med anledning av den rådande pandemin.

Det är svårt att förutse exakt hur det kommer att gå men jag tror att vi kommer att nå 6 000 butiker under 2021, det är vårt mål. Sen har jag såklart också en ambition om att det ska bli ännu fler än så.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se