H&M står inför en massiv butiksomställning. Det stod klart nyligen då företaget släppte sin årsrapport för 2019. För 2020 planeras 200 nya butiker samtidigt som man kommer att stänga 175 stycken.
LÄS ÄVEN: E-handeln växte med 24% – nu väntar massiv butiksomställning
Financial Times rapporterar nu att planen är att göra H&M-butikerna till e-handelshubbar. Företagets cirka 5000 butiker ska helt enkelt bli e-handelsnav med en tajt integration med nätbutiken.
Det är en av de sakerna som kommer att vara mycket intressant att följa framöver, hur vi ser på butikerna när det digitala växer allt snabbare. Vi har en fantastisk fördel i och med våra fysiska butiker, säger Helena Helmersson, ny vd på H&M.
I dag ska H&M bedriva click&collect i 14 länder och man låter kunder returnera e-handlade plagg i butik på 16 marknader. Båda dessa tal ska ökas framöver. Företaget har butiker i över 70 länder, så det finns en hel del kvar att göra.
H&M har dock inte gett upp gällande den traditionella handeln. I samband med att man ska göra butikerna till e-handelsnav så ska man även piffa till den fysiska shoppingupplevelsen och göra det roligare att handla i butikerna.
Vi vill göra dem mer inspirerande och enklare att handla i, så vi genomför tester för att göra butikerna mer attraktiva, säger Karl-Johan Persson, tillträdande styrelsordförande.
LÄS ÄVEN: HM:s styrelseordförande lämnar och hon tar över som ny VD