Zalando har vid ett flertal tillfällen lanserat olika hållbarhetsinitiativ. Nu ska man ta nästa steg och minska koldioxidutsläppen från den egna verksamheten med 80 procent och med 40 procent från tillverkningen av egna varumärken till senast år 2025.
Dessutom åtar sig klädjätten att 90 procent av bolagets huvudpartners också ska ha fastställt vetenskapligt baserade mål för att minska sina koldioxidutsläpp.
Att få våra vetenskapligt baserade mål godkända är en viktig milstolpe för vår hållbarhetsstrategi. Vi ser att det finns en stark koppling mellan hållbarhet och fortsatt kommersiell framgång för modeförsäljning online, säger Kate Heiny, hållbarhetschef på Zalando, i ett pressmeddelande.
Zalandos mål har blivit godkända av organisationen Science Based Target initiative, som bedömer bolagens mål och ser till att de är i enighet med Parisavtalet.
Vi gratulerar Zalando till att vara den första onlineplattformen att få sin utsläppsminskning godkänd av Science Based Targets initiative. Genom att anpassa sina mål för en framtida temperaturökning under 1,5°C och efterfråga att leverantörerna fastställer sina egna SBT-mål, säkerställer Zalando en klimattålighet i sin affärsmodell, säger Alberto Carrillo Pineda, chef för Science Based Targets på CDP, en partner till initiativet Science Based Targets.