ANNONS

Modejätten sålde för 11 miljarder på fyra månader: "En tuff tid"

Nick Beighton, vd på Asos

Har nu 23 miljoner registrerade kunder.

ANNONS

Asos presenterar sina siffror för den första mars till och med den sista juni, ett tidsspann som företaget benämner som "tredje perioden". Under perioden sprängde bolaget miljardvallen. Den totala försäljningen växte med 10 procent och landade på drygt 1 miljard pund, vilket motsvarar runt 11,3 miljarder svenska kronor.

LÄS ÄVEN: Amazon, Zalando och Asos bryter med Boohoo: ”Helt oacceptabelt”

Den europeiska försäljningen steg med 22 procent och summerades till 328 miljoner pund, alltså 3,7 miljarder kronor.

Det har varit en tuff tid för hela branschen. Vi har varit fokuserade på att hantera situationen på rätt sätt, både för våra anställda och kunder, samt att komma ur den nuvarande krisen som en starkare och bättre organisation, skriver vd:n Nick Beighton i rapporten.

Jag är särskilt stolt över den kraft, flexibilitet och kreativitet som ASOS-teamet och våra affärspartners har visat. Våra resultat i P3 visar att vi levererar mot detta mål trots den tuffa tiden. Vi har lärt oss mycket och anpassat oss snabbt. ASOS avslutar perioden med förbättrad lönsamhet, men vi förblir ödmjuka inför pandemins påverkan. Just nu kan vi se att vi är på rätt väg, att vi kommer kunna leverera en stark vinsttillväxt och att återgå till positivt fritt kassaflöde för helåret.

LÄS ÄVEN: Asos ska envist vända till tillväxt – skapar ny roll

Under perioden ska företaget ha ökat sin lagerkapacitet vilken möjliggjort den starka tillväxten, enligt bolaget. Men försäljningen har också att göra med den stigande kundbasen som ökade med 16 procent, till 23 miljoner registrerade kunder.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se