ANNONS

Modejätten om sin mejlstrategi: "Innehåll utifrån data och trender"

Anna Andersson
Foto: Nelly

"Utskick som sker automatiskt triggat av mottagaren".

ANNONS

Ehandel granskade nyligen 10 e-handlare och deras mejlutskick. En granskning som resulterat i flera spännande artiklar med olika åsikter om den stora mejlfrågan, hur ofta kan man kontakta kunderna egentligen? Och hur gör man det på bästa sätt?

LÄS ÄVEN: Experterna om mejlutskicken: ”Helt emot att skicka dessa mängder”

Vi har även vänt oss till en rad e-handlare för att få deras input kring hur de jobbar med e-postutskick. Vi måste meddela att återkopplingen lämnar en del att önska (vissa har aktivt nekat) och området mejlutskick verkar vara lite av en känslig fråga.

Modebutiken Nelly har dock svarat på flera frågor kring sin e-poststrategi, men valt att inte kommentera just vår undersökning (som de alltså ej är en del av). Vår tes kring modehandlarna var att de bör ha funderat lite extra över sitt mejlande då deras varor kommer i olika storlekar och modeller, samt att branschen brukar kopplas ihop med en hög returgrad. Viktigt att det blir rätt, med andra ord.

Hur jobbar ni med era e-postutskick för att göra dem så bra som möjligt för mottagarna?

Målet är alltid att våra utskick ska ge ett mervärde och inspiration till mottagaren. Genom att följa upp och analysera våra utskick tar vi lärdom om vad våra medlemmar gillar för att säkerställa rätt innehåll till rätt mottagare, på rätt sätt, i rätt kanal och vid rätt tid. Vi baserar innehållet utifrån data och trender för att göra dem relevanta för mottagaren, säger Anna Andersson, Communication strategist på Nelly.

Hur jobbar ni med frekvensen på utskicken?

Vi har samma mål här, att våra utskick ska ge ett mervärde och inspiration till mottagaren. Frekvens beror på tid på året, happenings och säsong. Vi arbetar kontinuerligt med analys för att anpassa kommunikationen utifrån vem som vill ha vad, när och hur, säger Anna Andersson.

Vi frågade även Nelly hur de jobbar med personalisering, något som förstås sker i modebranschen, men hur påverkar det utskicken?

Vi arbetar absolut med personalisering, eftersom vår ambition är relevanta utskick är det en förutsättning att anpassa utifrån mottagarens preferenser. Vi har en Customer Data Platform och en Marketing Automation-lösning för att göra vår kommunikation personligt anpassad. Vi arbetar kontinuerligt med analys för att anpassa kommunikationen utifrån vem som vill ha vad, när och hur. Utöver manuella e-postutskick har vi även utskick som sker automatiskt triggat av mottagaren, exempelvis på födelsedagar eller att lämna en recension efter köp.

Något vi även funderat över i samband med vår granskning är huruvida det skulle gå att ta fram någon form av branschstandard för e-postuskick. Det vi såg i vår granskning var nämligen ett stort spann av olika strategier och relativt få justeringsmöjligheter för kunderna att styra utskicken.

Vi frågade Nelly om de tror på en möjlig branschstandard för e-postutskick.

Vi tror inte att det är omöjligt, men avlägset. Det är också en fråga om investeringsmöjligheter för att kunna använda verktyg som möjliggör personligt anpassat innehåll.

Har ni några tips till andra i e-handelsbranschen?

Att lyssna på data och säkerställa att det man gör är väl underbyggt är viktigt. Det viktigaste av allt är såklart att lyssna på och lära känna dina mottagare! Förstå deras preferenser, livsstil och beteenden, säger Anna Andersson.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se