ANNONS

Modejätten om nya "pre-owned"-kategorin: "Det här har saknats"

Anne Pascual berättar om Zalandos nya secondhand-satsning

Låter kunderna sälja på sajten.

ANNONS

Efter den senaste tidens fokus på hållbarhetsfrågan kom det knappast som någon överraskning att Zalando kommer att satsa stort på secondhand framöver. Modejätten meddelade i morse, i samband med släppet av sin årsrapport, att företaget kommer att lansera en ny kategori med namnet "pre-owned".

LÄS ÄVEN: Zalando slog 80 miljarder - börjar sälja secondhand

Precis som det låter handlar det om en kategori med begagnade varor som tanken är att kunderna ska skickas in till företaget. Det är alltså meningen att kunderna ska kunna sälja sina plagg och accessoarer till nya ägare, men produkterna kommer att granskas och kureras av Zalando innan de läggs ut till försäljning. I utbyte mot varorna får kunderna poäng som de kan handla på Zalando för.

Ska gå att filtrera och söka

Frakten, betalningen och resten av affären ska fungera på samma sätt som med Zalandos övriga varor.

Det kommer att gå att filtrera och söka efter secondhand-varor i vår butik precis som vanligt, så det är en upplevelse som kunderna redan är bekanta med. Vi menar att det här har saknats inom secondhand, ett enkelt och roligt sätt att handla, säger Anne Pascual, direktör för produktdesign på Zalando.

I ett separat pressmeddelande skriver Zalando att modekategorin kommer att lanseras i Tyskland under hösten och gälla för dam, herr och barn. Kategorin kommer att ligga sida vid sida med etablerade avdelningar som skor, accessoarer, sport, och så vidare.

"Allt fler vill endast köpa secondhand"

Enligt Zalando har företaget sett ett starkt intresse för secondhand och lanserar den nya kategorin för att möta den växande trenden.

Ja, det handlar om att följa och att förutse trender men det handlar också om att addera en ny dimension till Zalando; att bli startpunkten för mode för alla, kommenterar Anne Pascual.

Sedan tidigare har det varit möjligt att returnera använda kläder till Zalando och i utbyte få poäng som går att handla med på sajten, åtminstone i Tyskland där tjänsterna Wardrobe och Zircle har tagit sina första steg. Med den nya kategorin startar alltså försäljningen av secondhand-varor fullt ut, både på sajten och i Zalandos app.

Vi ser att särskilt yngre konsumenter gärna köper secondhand och vi vet från forskning att allt fler kunder endast vill köpa secondhand, sade vd:n Rubin Ritter på en presskonferens nu på förmiddagen.

LÄS ÄVEN: Zalando-chefen: "Vi vill ersätta sociala medier"

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se