Modejätten Zalando slog analytikernas förväntningar under det första kvartalet. Man lyckades nämligen minska rörelseförlusten rejält från -51,8 miljoner euro till bara -0,7 miljoner euro. Att jämföra med förväntningarna på -17,8 miljoner.
Förklaringen stavas: Större kundkorgar, som i sin tur kapade fraktkostnader. Man levererade samtidigt en tillväxt på 2,3 procent till 2,2 miljarder euro, i linje med analytikerkonsensus.
Det första kvartalet visar hur flexibel vår affärsmodell är. Den ger oss möjligheten att prestera även i ett utmanande omvärldsklimat, säger Robert Gentz, co-vd på Zalando, i ett uttalande.
Även handlarna på plattformen gick framåt. Gross Merchandise Volume, GMV, ökade från 3,1 till 3,2 miljarder euro.
Vårt fokus på lönsam tillväxt fungerar och levererar resultat. Medan den allmänna efterfrågan är fortsatt dämpad, så fokuserar vi på att driva hållbar effektivitet i fulfillment och marknadsföring. Samtidigt fortsätter vi att investera i noga utvalda tillväxtmöjligheter för att möta efterfrågan när marknaden studsar tillbaka, säger Dr. Sandra Dembeck, finanschef på Zalando.
Trots de positiva tongångarna i rapporten så föll aktien. I skrivande stund är den ned nästan 4,40 procent till 33,51 euro.