ANNONS

Efter vändningen: Modejättarna talar ut - så gick försäljningen

Efter ett tufft 2020 har det börjat vända för många modehandlare
Foto: Pressbilder

Modehandlarna vädrar morgonluft igen.

ANNONS

Som Ehandel rapporterat var pandemiåret 2020 en prövning för många modebolag med försäljningstapp. Men under året har det tagit fart uppåt igen.

Som Ehandel berättat ökade klädförsäljningen med 19,6 procent i juli, enligt Svensk Handels stilindex. I skobranschen var tillväxten ännu högre: 20,2 procent. Siffrorna gäller både fysisk handel och e-handel. Men jämfört med 2019 rör det sig ändå om en nedgång på 0,5 procent – och för skor en försäljningsminskning på 6,3 procent.

Ehandel har varit i kontakt med två modebolag, NA-KD och Lindex, för att be dem kommentera utvecklingen.

LÄS ÄVEN: Modekedjan byter logga – här är nya profilen: ”Startar en ny fas”

Lindex rörelseresultat för första halvåret 2021 uppgick till 162 miljoner kronor, jämfört med ett minusresultat på 12 miljoner kronor samma period i fjol. Det är också en klar förbättring mot 2019 då resultatet landade på 65 miljoner kronor.

Det justerade rörelseresultat för första halvåret 2021 uppgick till 217 miljoner kronor, vilket är mer än en tredubbling jämfört med motsvarande period, både föregående år och 2019. Vår fina försäljningstillväxt, stärkt marginal samt god kostnadskontroll bidrog till den starka resultatutvecklingen, säger Lindex kommunikationschef Kristina Hermansson.

Kraftigt ökad Q2-försäljning

Även under årets andra kvartal lyckades bolaget förbättra sin försäljning starkt jämfört med både föregående år och 2019. Detta trots utmaningar med fortsatt stängda butiker i perioder på majoriteten av Lindex försäljningsmarknader.

Vi ökade försäljningen för alla våra marknader och affärsområden jämfört med föregående år. Totalt växte den för andra kvartalet med 25,6 procent i lokala valutor och med 26,2 procent i kronor. Och jämfört med motsvarande period 2019 var ökningen 4,1 procent i lokala valutor och med 0,9 procent i kronor, säger Kristina Hermansson.

Hon tillägger att bolaget även uppvisade en bättre försäljning än marknaden i genomsnitt under andra kvartalet – sett till bolagets alla nordiska försäljningsländer. Lindex uppvisade även en stark online-tillväxt på 51,4 procent under kvartalet, jämfört med 16,2 procent motsvarande period föregående år.

Vad gör ni för försäljningsprognos för hösten och början av nästa år?

Vad gäller analys och försäljningsprognos framåt är det inget vi kommenterar. Lindex står väl positionerad för framtiden men vi är självklart ödmjuka inför den fortsatt utmanade situationen som råder i samhället. Det är viktigt att vi fortsätter vara flexibla, snabbfotade och öppna för förändringar.

Starka siffror från NA-KD

Nätbutiken NA-KD har ännu inte sammanställt sina halvårssiffror för 2021. Däremot redovisade bolaget en tillväxt och en omsättning på närmare två miljarder kronor för 2020.

NA-KD.com har under året sålt mode till två miljoner unika kunder från över 90 länder. Vi lyckades även under 2020 att uppnå vårt första lönsamma kvartal, säger bolagets PR-chef Sanja Tegeltija.

Den totala nettoförsäljningen i fjol landade på 1,9 miljoner kronor 2020 – med en total tillväxt på 57 procent mot året innan.

Trots fortsatta restriktioner inom retail med nedstängda butiker lyckades NA-KD öka den totala tillväxttakten under 2020. Tillväxten drevs i huvudsak av försäljning till slutkonsumenter via hemsidan.

 

David Gustavsson
david@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap