Det är tuffa tider för modehandeln, enligt rapporten Stilanalys frÃ¥n Svensk Handel. Just klädhandeln är den bransch som stÃ¥r inför mest förändringar dÃ¥ den blir allt mer digital, nÃ¥got som har pÃ¥gÃ¥tt under en längre tid. Exempelvis har mobilshoppingen ökat, vilket har banat väg för e-handeln.Â
LÄS ÄVEN: Ny rapport: Mobilen dominerar e-modehandeln
- Modehandeln med kläder och skor befinner sig i en tid av omvälvning, skriver Svensk Handel i rapporten.Â
Digitaliseringen av den fysiska handeln har bland annat lett till ändrade konsumentbeteenden och nya affärsmodeller.Â
- Den strukturomvandling som handeln befinner sig i innebär stora förändringar. En ökad konkurrens som främst kommer från e-handeln i kombination med en mycket svag krona och mycket hög importandel leder till minskade marginaler för många modehandlare, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel, i ett pressmeddelande.
Modehandelns pressade läge är ingenting nytt. Mindre marginaler, ökad konkurrens frÃ¥n internationellt hÃ¥ll och höga hyressättningar för butikerna är nÃ¥gra av de omständigheter som pÃ¥verkar branschen.Â
LÄS ÄVEN: Ökad e-handel gör det svårt för modehandeln att höja priserna
Svag krona spelar in
Höga importpriser till följd av den svaga kronan, samtidigt som försäljningen i de fysiska butikerna sviker, gör att modehandeln har fÃ¥tt det tufft.Â
- Med högre inköpspriser, samt en stenhÃ¥rd konkurrens som gör det svÃ¥rt att överföra prisuppgÃ¥ngar till konsumentledet, fortsätter modeföretagens marginaler att pressas, säger Johan Davidson.Â
De pressade marginalerna är en trend som inte bara finns i Sverige, utan som man kan se i hela Västeuropa, enligt undersökningen.
Tillväxten sker via nätet
2018 stod e-handeln för 18 procent av hela modehandeln och sifforna fortsätter att öka. Skor och kläder är den kategorin som flest handlar av pÃ¥ nätet.Â
- Modehandeln har en så kraftig tillväxt bakom sig att kombinationen fler aktörer via nya kanaler och nya köpmönster fått en bumerangeffekt. Även om modehandeln inte kommer att gå lika långt som bokhandeln, där nu de flesta köp görs via nätet, så ser vi att modehandeln nått brytpunkten på 15 procent som innebär att tillväxten främst sker via nätet, säger Maria Sandow, kanslichef för Svensk Handel Stil, och fortsätter:
- Men vi har ändÃ¥ gott hopp om den fysiska handelns framtid. Nu öppnar rena e-handelsföretag butiker och showrooms samtidigt som den fysiska modehandeln tar ett fastare grepp om kunderna med multichannel och anpassade butikskoncept, säger hon.Â