Sök
Stäng denna sökruta.
ANNONS

Modehandeln återhämtar sig från mardrömsåret: “Mycket glädjande”

Mats Hedenström
Foto: Svensk Handel
Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

Dela artikeln:

“Sitter i pole position”.

ANNONS

Svensk Handel har nu släppt sin moderapport för augusti månad och det är fortsatt positiva nyheter som presenteras. Försäljningen av kläder i fysisk butik och e-handel ökade nämligen med hela 26,2 procent under förra månaden. Skoförsäljningen var inte lika het men ökade likaså med 22,5 procent.

Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel, är dock tydlig med att det är från låga jämförelsenivåer.

Att försäljningen inom kläd-och skohandeln fortsatt ökar är givetvis mycket glädjande och är ett kvitto på att vi sakta men säkert rör oss mot en mer normal vardag. Det är samtidigt viktigt att komma ihåg att ökningen sker från låga nivåer. 2020 var ett mardrömsår för många företag inom modehandeln, säger Mats Hedenström.

Jämför man med 2019 så ökade klädförsäljningen med 3,5 procent, medan skohandeln backade med 14 procent.

"Stort behov att uppdatera garderoben"

Samtidigt så sätter sig e-handeln allt djupare i svenskens shoppingbeteende.

E-handeln går fortsatt starkt och det är uppenbart att pandemin förändrat våra köpbeteenden i grunden. Även om fler nu söker sig ut på gator och torg kommer e-handeln att spela en allt viktigare roll i hur vi konsumerar kläder och skor. De handelsföretag som kan kombinera fysiska butiker med en stark digital närvaro sitter i pole position inför framtiden, säger Mats Hedenström.

Svensk Handel ser nu en positiv framtid för modehandeln när restriktionerna lättas upp.

Att fler nu återgår till kontorsjobb ökar aktiviteten i stadskärnorna och det gynnar många butiker, inte minst i våra storstäder. Det finns ett stort behov av att uppdatera garderoben efter ett och ett halvt års hemmaarbete, säger Mats Hedenström.

Dela artikeln: