Vi har tidigare berättat hur Zalando i princip stod stilla under 2023. Första kvartalet 2024 visar i och för sig på en ökning i GMV men samtidigt backar intäkterna något.
Zalandos första kvartal (jan-mars) i siffror:
- Marknadsplatsomsättningen (GMV) ökade till 3,269 miljarder euro (3,226)
- Intäkterna (Group revenue) minskade till 2,241 miljarder euro (2,255)
- Rörelseresultatet (justerat EBIT) ökade till 28,3 miljoner euro (-0,7)
Bolaget verkar dock säkra på att man nu åter tar marknadsandelar.
Vi återvänder till tillväxt, kommenterar Zalandos ekonomichef Dr. Sandra Dembeck.
Under perioden ökade B2B-intäkerna med 13 procent och B2C-omsättningen ökade med 1,3 procent.
B2C-kunder visar ett ökat intresse för vårt kvalitetssortiment, digitala verktyg, erbjudanden och inspirerande innehåll. B2B-kunder registrerar sig för vårt unika erbjudande. Båda våra tillväxtområden är starka och bidrar till resultat, vilket visar styrkan i våra planer, säger Dr. Sandra Dembeck.
Aktiva kunder, mätt på rullande 12 månader, minskade dock till 49,5 miljoner, ner från 51,2 miljoner samma period i fjol. Antal order minskade också men det som ökade var snittorderkorgen som växte från 57,3 till 60,4 euro.
Zalando räknar med att omsättningen ska öka med mellan 0 och 5 procent för helåret 2024. Fokus ska ligga på lönsam tillväxt.
LÄS ÄVEN: Zalando om de nordiska planerna – ”har absolut inte nått toppen”