Tidigare i veckan berättade vi om att flera stora e-handelsaktörer nu lägger krutet på nya förbättrade sökfunktioner i sina butiker. Något som även den svenska sajten Modegallerian lagt fokus på när de släppt en ny version av sidan.
I en rad av olika förändringar så har en förbättrad sökfunktion varit fokus med ett nytt detaljerat sök. Bland nyheterna finns ett nytt färg- och mönstersök som ska göra det enklare att hitta rätt plagg, sko eller accessoar.
Besökare kan nu filtrera sitt sök efter specifika klädesplagg eller skor ner på detaljnivå. Till exempel kan man söka på olika nyanser av en viss färg, och/eller på ett visst mönster.
– Tanken är att man via oss ska kunna hitta just den produkten man vill ha, på ett enkelt och överskådligt sätt. Genom att samla flera populära butiker på ett ställe och erbjuda vårt nya sök hoppas vi att vi möter kundernas förväntningar och önskemål, säger Sammi Ekdahl, grundare och VD på Modegallerian.se
Nya krav på e-handlare
I takt med att konsumenter blir allt mer vana vid att handla på nätet ställs också nya krav på e-handlarna. Den senaste trenden verkar vara att göra det enklare för kunden att hitta vad de söker via bättre utvecklade sökmotorer.
– Vi strävar alltid efter att förbättra konsumentens shoppingsupplevelse, nu fortsätter vi utveckla nya användbara funktioner för att bli konsumenternas självklara val, säger Sammi Ekdahl.
Barnklädesbutiken Oiidesign lanserade även de en ny sökfunktion i slutet av förra året, Oii Geni Sök. Något de då beskrev som revolutionerande vilket väckte en del reaktioner i kommentarsfälten.
En bra sökfunktion är nog något som alla de större aktörerna kan tjäna på. Dock krävs det förmodligen ett stort utbud för att det ska vara lönt med en riktigt intelligent sökfunktion.
Källa: Press