ANNONS

Modebutiken växte - men förlorade 27 miljoner: "Högt rabattryck"

Bianca gav rejäl skjuts efter tung start.

ANNONS

Med minskade restriktioner har svenskarna återvänt till de fysiska butikerna i större utsträckning igen. Men det hindrade inte Nelly.com från att öka sin omsättning under tredje kvartalet. Den ökade från 306 till 312 miljoner kronor under perioden.

Däremot gick rörelseresultatet i rakt motsatt riktning. Här blev det en förlust på 27 miljoner kronor - att jämföra med minus 700 000 under samma period förra året.

Vi avslutar ett kvartal som summerar till 2,1 procents tillväxt, trots en svag inledning. Dessutom bjöd kvartalets två första månader på utmaningar i form av minskad trafik och ett generellt högt rabattryck, skriver Kristina Lukes, vd på Nelly, i sin kommentar.

Under perioden hann bolaget dessutom med en lagerflytt med tillhörande automationsprojekt och lanserade en kollektion med Bianca Ingrosso.

Designsamarbetet med Bianca fick stort genomslag och genererade både trafik och försäljning, konstaterar Kristina Lukes.

"Kan agera snabbare"

Samtidigt säger man sig vara väl rustade för de leveransutmaningar som nästan alla handlare sliter med i dag.

Vi har fortsatt en god lageromsättningshastighet och ett fräscht lager. Dagens ansträngda frakt och logistikmarknad medför dessvärre förseningar och ökade kostnader. Att vi nu producerar majoriteten av vårt egenproducerade sortiment på närmarknad har gjort att vi kan agera snabbare och mer effektivt anpassa kampanj och sajt efter tillgängligt sortiment. En kassa om 141 miljoner kronor är även ett viktigt verktyg för att snabbt kunna agera på affärsmöjligheter och parera utmaningar såsom exempelvis leveransförseningar, avslutar Kristina Lukes.

LÄS ÄVEN: Biancas kollektion kraschade Nelly.com - 30 000 kunder stod i kö

Nils Lund
nils@ehandel.se