ANNONS

Modebutiken Asos satsar på Facebook

Modebutiken Asos satsar på Facebook
ANNONS

Webbutiken Asos.com, med fäste i Storbritannien, säljer mode med stor framgång på nätet. Företaget avslutade sitt år med en 59-procentig försäljningsökning. Nu har de stora planer att expandera sitt koncept även till Facebook.

De vill inte göra någon halvtaskig Facebook-satsning utan planerar att starta en fullfjädrad webbshop på Facebook. Det kan anses vara ganska riskabelt att helt skära loss sin vanliga webbutik och sköta allt hos Facebook men Asos tror fördelarna överväger riskerna. MarketingWeek skriver följande om just detta:

"However, while most retailers are still in the business of chasing web traffic, Asos has stepped out of that arena and decided that it doesn’t matter where consumers’ engagement with the brand comes from. As long as it is doing its utmost to be available on every possible platform its customers might want to find it, Asos is doing its job."

Tidningen poängterar även hur detta är nästa steg mot Facebooks totala dominans på nätet. Asos har i dagsläget 11 miljoner besökare i sin webbutik varje månad och deras Facebook-anhängare är i skrivande stund 399 990st.

– Vi har miljoner av besök och miljoner pund som kommer från Facebook till Asos, säger e-handelschef James Hart till Marketing Week.

Asos ska öppna sin Facebook-butik vid månadsskiftet och vi önskar dem lycka till. Det ska bli intressant att se hur en riktigt stor e-handelsaktör utformar en Facebook-butik.

Källa (market)
Källa (marketingweek)

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap