Med en uppsjö av sociala medier som Snapchat, Twitter, Instagram och inte minst klassikern Facebook, att hålla koll på, är det kanske inte så konstigt att många ständigt har sin mobiltelefon inom nära räckhåll. Och de senaste åren har det blivit allt mer tydligt att det är just mobiltelefonerna man som e-handlare måste anpassa sig till - åtminstone om man vill hitta vägen till de yngre konsumenternas hjärtan.
Vi kunde redan i januari avslöja att 2016 blev det första året då de mobila enheterna totalt sett stod för fler e-handelsköp än desktop. Då räknades dock både mobiltelefoner och surfplattor in, och det framgick inte hur många order som lades från respektive enhet - även om många rapporter har visat på mobiltelefonens stadiga ökning.
Juli populär mobilmånad
Nu kan vi berätta att vi har passerat ännu en milstolpe i e-handelsteknikens spännande resa. Årets julimånad blev nämligen den första månaden någonsin då andelen order i svensk e-handel som lades via en mobiltelefon kom upp i 50 procent. Det innebär alltså att hälften av alla e-handelsköp nu görs i en mobiltelefon, samtidigt som resten görs via desktop eller en surfplatta. Mer exakt nådde desktop upp till 37 procent under månaden, samtidigt som surfplattorna stannade på 13 procent av andelen order.
Att det stora skiftet kom just under årets mest populära semestermånad kommer inte som en överraskning.
- Juli är en av de månader som normalt har ganska hög andel order lagda via mobiltelefon, säger Joakim Andersen, analytiker på Ehandel.se.
Det kan dock också ha spelat in att roamingavgifterna inom EU togs bort den 15 juni i år, vilket innebär att det nu är gratis för svenskarna att e-handla i mobiltelefonen även under utlandssemestern.
Historiskt låg andel desktop
De senaste åren har utvecklingen sakta men säkert gått till mobiltelefonernas fördel. När vi tittar tillbaka på tidigare månader ser vi tydligt att mobiltelefonerna har ökat samtidigt som desktop och surfplattorna har minskat i popularitet.
Under år 2015 stod desktop för över 50 procent under alla månader. Året efter hade andelen sjunkit till att ligga konstant över 40 procent, men under 50 procent. Juli 2017 är troligtvis den första månaden någonsin då andelen e-handelsorder via desktop låg på under 40 procent.
Utvecklingen månad för månad sedan januari 2015:
desktop | mobile | tablet | |
2015-01 | 56% | 23% | 21% |
2015-02 | 57% | 23% | 20% |
2015-03 | 57% | 23% | 19% |
2015-04 | 55% | 25% | 20% |
2015-05 | 54% | 26% | 20% |
2015-06 | 53% | 28% | 19% |
2015-07 | 50% | 31% | 19% |
2015-08 | 52% | 30% | 18% |
2015-09 | 53% | 30% | 17% |
2015-10 | 52% | 31% | 17% |
2015-11 | 51% | 31% | 18% |
2015-12 | 51% | 31% | 18% |
2016-01 | 48% | 34% | 18% |
2016-02 | 49% | 34% | 17% |
2016-03 | 47% | 36% | 17% |
2016-04 | 48% | 34% | 17% |
2016-05 | 47% | 35% | 17% |
2016-06 | 45% | 38% | 17% |
2016-07 | 43% | 40% | 17% |
2016-08 | 46% | 38% | 16% |
2016-09 | 46% | 38% | 16% |
2016-10 | 45% | 40% | 16% |
2016-11 | 44% | 40% | 15% |
2016-12 | 45% | 40% | 15% |
2017-01 | 43% | 42% | 15% |
2017-02 | 42% | 43% | 15% |
2017-03 | 43% | 43% | 15% |
2017-04 | 42% | 43% | 15% |
2017-05 | 41% | 45% | 14% |
2017-06 | 40% | 47% | 14% |
2017-07 | 37% | 50% | 13% |
All data är hämtad från Ehandel.se Analytics, en tjänst där cirka 300 e-handlare delar med sig av sin försäljningsstatistik .
LÄS ÄVEN: E-handlarna kartlagda - så använder ni sociala medier